Nuffnang saya

Friday, December 26, 2008

Salam Maal Hijrah..

Apa azam anda??
 
Teman macam biasaler nak lakukan yang TERBAIK terutamanya sebagai umat ISLAM.. Teman berharap juga teman boleh menjadi ibu dan isteri yang TERBAIK. Dan azam yang sekian lamanya nak KURUS.. bukan apa2 risau ngan citer2 orang sekarangni senang dapat penyakit....

Glitter Photos

SELAMAT BERJAYA DUNIA AKHIRAT...

Muka anak aku ada tak rupa selebriti???

Layanjer lah entryku ini disebabkan teringin ngat nak tengok muka anak aku ada iras siapa ler gamaknyer.. inilah hasilnyer yang tak tau betoiker idak??


Ini Atikah.. ramainyer selebriti Jepun yerk.. myheritageni pun satu idakler ada selebriti Malaysia, tak femesker??


Ini ler kononnyer.. gelaknyer ramai kata muka Azalia cam lelaki. Betoiker ni??? okler tu.. tapi Azalia tetap cantik kat mata ibu...

Yang pastinyer muka oprah memang ada dikedua2 anak aku. Harap2 anak aku leh femes & berpengaruh cam Oprah tapi dengan cara yang islamikler kan...

LAYANJER LER...

From Kinrara with Love
♥ ATIKAH DAN AZALIA ♥

Wednesday, December 24, 2008

Kuih susu

Sempena nak bercutini yang dah nak hampir sampaini rasanya elok gak dikeluarkan resipi kuih kesukaan suami tersayang dan anak-anak saudaranya. Rasanya macam kuih bangkit aka kuih bakar cumanya kuih bangkit tu kembang semacam ini bulat2 jer. Cara membuatnya senang sekali dan rasanya cuti krismasni sempat sangat-sangat nak keluarkan oven. Jom buat kuih susu.



Mertua akak sedang menurunkan resipi kegemaran keluarga dua orang cucu perempuannya. Ini kuih susu yang di buat untuk Hari Raya Aidil Fitri yang lepas. Dua beradik yang excited nak tolong ibu dengan neneknya.


BISKUT/KUIH SUSU

1 tin tepung jagung
( tin warna oren gambar rama-rama tu)
1 tin kecil susu pekat manis
( kalau tin besar tu guna 1/2 -3/4 jer)
Butter
(sehingga adunan lembut, kalau buttercup nak separuh gakler)
esen vanila
soda bikarbonat
pewarna merah

CARA-CARA MEMBUAT:-
-Uli2kan tepung jagung dan susu pekat tu..
-Titiskan esen vanila & sedikit soda bikarbonat..
-Masukkan butter sedikit demi sedikit sehinggaler adunan lembut.
-Bahagi 2 adunan tersebut tapi lebihkan untuk adunan warna asal.
-Adunan yang satu lagi titiskan sedikit pewarna merah.
-Bulat2 kan adunan campuran antara warna asal & warna merah.
-Letakkan kat loyang pembakar & boleh lah dibakar selama lebih kurang 10- 15minit (agak-agak)

Kisahnya masa membeli barang terbelikan susu pekat yang tin besar tu (F&N bervitamin tu). So adunan pertama tu terlebih susu ler pulak, jadinya mengembang ler semekut akak. Tergelak tengok dan terpaksalah ditambahkan lagi tepung jagung. Senang jer membuatnya. SELAMAT MENCUBA..

Inilah hasilnya :--


From Kinrara with Love
♥ ATIKAH & AZALIA ♥

Thursday, December 18, 2008

Keluarga sebelah Suami ...



Ini family suami teman, bukanlah semuanya.. merekani memang hepijer...

Funny Pictures. Male Gaze

Gambar ini adalah gambar teman dengan sepupu suami teman yang perempuan sahaja.. Ada lagi 4 orang lagi sebenarnya, teman sorangjer yang sepupu ipar (bolehker), menyibuk jer teman kan...

Tuesday, December 16, 2008

Makaroni...makarona...

Oh makarona.. opps.. makaroni!! teman persembahkan masakan menggunakan makaroni tapi citarasa dan tekak orang Malaysia. Cuba jangan tak cuba sebabnyer teman ambik merata2 resipi2ni ..tapi tak tulis nama tuan punya resipi, sebab dulu2 hanya untuk suka2...


(1) MAKARONI GORENG
♥ Tumiskan:-
- 1 labu bawang besar
- 2 ulas bawang putih
- cili mesin kalau nak pedas
♥ Masukkan pula:-
- 1 cawan daging cincang "Ramly" @ ayam cincang
- 1 tin cendawan butang(potong 2 dan hiris)
- 1 biji lada benggala hijau dan merah (dadu)
- 1 biji karot dan tomato (dadu)
- 3 sudu sos tomato
- garam
♥ Masukkan:-
- makaroni (telah direbus terlebih dahulu)
(gaul rata-rata)
###Wink.. wink.. tak ingat resipi ni dicilok dari mana tapi memang menarik sangat.. cubalah..
-------------------------------------------------------------
(2) MAKARONI GORENG - Majalah Dara
♥Tumiskan :-
- 4 ulas bawang merah
- 1 ulas bawang putih
♥ Masukkan :- 3 sudu besar cili kering kisar
( tunggu sehingga cili garing)
♥ Masukkan:-
- 1 sudu besar sos tiram
- 2 sudu besar kicap
- 2 sudu besar sos tomato
♥ Masukkan :-
- 1 mangkuk kobis (potong kecil2)
- sedikit garam dan perasa
♥Masukkan :- 1/2 bungkus makaroni (yang telah direbus)
####.. Ni resipi yang telah dibuat beberapa kali.. tapi tak boh sos tiram sebab mak mertua teman tidak menggemarinya...
----------------------------------------------------------------------
(3) MAKARONI GORENG
♥ Tumiskan :-
- 1 biji bawang merah
- 2 ulas bawang putih
♥ Masukkan :-
- 2 sudu makan sos tiram
- 2 sudu makan sos tomato
- 1 sudu makan kicap
(kacau rata)
♥ Masukkan :-
- 100 gm makaroni (telah direbus dan toskan)
♥ Masukkan:-
- 1/2 biji lada benggala (potong kiub)
- 1/2 biji bawang besar(hiris)
♥ Akhirnya, masukkan :-
- 5 ekor udang
-----------------------------------------------------------------------------------
(4) MAKARONI SARDIN- Asma Shafikah
♥ Gunakan makaroni buitonni- rebuskan selama 3 min..apabila nampak kembang dan lembut, angkat dan toskan
♥ Tumiskan:-
- bawang merah (cincang)
♥ Masukkan :-
- cili kering kisar
(gaul sebati sehingga cili nampak pekat)
♥ Masukkan :-
- 2 keping asam keping
- 2 sudu besar sos cili
♥ Masukkan :-
- 2 tin sardin (Ayam Brand's)
(cincang terlebih dahulu dengan sosnya sehingga hancur)
♥ Apabila sebati, masukkan :-
- makaroni
(gaul sebati semuanya, bla dah siap bolehlah lah diangkat)
###p.s.: - tak payah letak garam, gula dan perasa sebab sos cili dah ada segalanya.. jika nak bubuh juga suka hati.. ( ni kata-kata tuan punya resipi)
-----------------------------------------------------------------
(5) MAKRONI BERSOS CENDAWAN
♥ Sepeket makaroni (rebus sehingga lembut lebih kurang 20 minit. Angkat dan tos)
♥ Panaskan 2 camca mentega, tumiskan :-
- 3 biji bawang besar (cincang halus)
(sehingga kekuningan)
♥ Masukkan :-
- 1 tin cendawan ( hiris )
- 3 helai daun bay
- 2 camca lada hitam
- 2 camca tomato puri
♥ Masukkan :-
- 5 gelas air
- stok ayam
(kacau sehingga mendidih)
♥ Masukkan :-
- 1 camca kicap pekat
- sedikit bancuhan tepung gandum
(sehingga masak)
[ apabila menghidang tuangkan sos atas makaroni]
----------------------------------------------------------------------
(6) MAKARONI BAKAR OATS
♥ 70 gm makaroni (rebus sehingga empuk, bilas dengan air sejuk dan toskan)
♥ Panaskan mentega, masukkan (bahan2 A):-
- 100 gm quaker oats
- makaroni
- 50gm bawang besar
- 100gm cendawan butang
- 100gm ayam
- 120gm sayuran campur sejuk beku
- 1 camca teh sos pati ayam
(kacau sebati)
♥ Lepastu, masukkan (bahan2 B) :-
- 1camca teh garam
- 1/4 camca teh lada serbuk
- 1 cawan keju cheddar (diparut)
- 2 biji telur
- 1 cawan susu UHT
(kacau sebati, tuangkan dalam dulang @ piring pembakar berukuran 7 X 7 X3 inci dan bakar dalam ketuhar selama 30 minit pada suhu 190'C ).
[alih dan hidangkan]
-------------------------------------------------------------------
(7) MAKARONI UDANG BERKEJU
♥ Tumiskan :-- 3 ulas bawang putih
(sehingga garing)
♥ Masukkan :- 4 ekor udang
♥ Masukkan :-
- 20 gm cendawan butang
- 1/2 biji lada benggala
♥Masukkan :- 1/2 sudu teh serbuk lada hitam dan garam
♥ Tuangkan :- 50 ml krim masakan
♥ Masukkan :- 100 gm makaroni
(gaul rata-rata)
♥ Taburkan :- 30gm keju romano
(rata-rata dan angkat)
HIASAN :- daun parsli..

sedapnya budakni makan ..

From Kinrara with Love
♥ ATIKAH DAN AZALIA♥

Monday, December 15, 2008

Resipi Nasi Daging

Pernah makan.. tapi tak pernah cuba.. resipini dah lama dalam buku.. sementelah daging korban ada sikit2 dalam fridgetu rasanya elok dicuba hujung mingguni.. Marilah berkongsi bersama2 resipi dari Sheril Aida dan Nassier Wahab( dua2pun penyanyi tahun 80-an @ 90-an).. Dua2pun berasal dari utara, jadi teman buat kesimpulan orang utara suka nasi dagingni, sebabnya teman pernah makanpun sebab adik ipar teman orang Kedahtuler yang masak... Mana yang salah kat resipini tolong bagi komen, teman nak cuba hujung mingguni...

(1) RESIPI SHERIL AIDA
Panaskan minyak sapi
♢ Tumiskan :- (bahan-bahan hiris)*
-bawang putih*
-bawang besar*
-halia*
-kulit kayu manis
-bunga lawang
-buah pala
(sehingga bawang kekuningan)
♢ Masukkan:-
-Bancuhan - rempah kurma dan air
-daging (dipotong kiub)
-air
(biarkan sehingga daging empuk)
♢ Masukkan :-
-beras basmathi (telah di cuci dan ditoskan)
♢ Masukkan :-
-susu cair
-tomato puree
-garam secukup rasa
(tanak sehingga masak).....
-----------------------------------------------------------
(2) RESIPI NASSIER WAHAB
Campurkan 125ml minyak + 2 sudu makan minyak sapi
♢ Tumiskan :-
-1 labu bawang besar(kisar)
-4 ulas bawang putih(kisar)
- 2 cm halia (kisar)
- sedikit bunga lawang, buah pelaga, kulit kayu manis dan bunga cengkih
-1 tangkai daun kari
(goreng sehingga kekuningan)
♢ Masukkan:-
- 4 sudu makan rempah kurma
- 1 sudu makan serbuk lada hitam
♢ Masukkan :-
- air rebusan daging
- 250ml susu cair
- 250ml tomato sup
- sedikit garam/gula
- daun pandan (simpulkan)
(biarkan mendidih)
♢ Masukkan :-
- 500gm daging
(potong kiub dan rebus dahulu dengan sedikit garam)
- 960gm beras basmathi
(basuh bersih2 dan toskan dahulu)
(tunggu sehingga masak)
♢ Masukkan:-
- sedikit gajus dan kismis
(gaul2kan)....
---------------------------------------------------------------
Macam resipi Nassier Wahab tu lebih sedap sebab gunakan air rebusan daging, lagipun dianyer resipi ada sukatan senang sikit nak ikut. Tapi teman mungkin guna tomato freshjer dan tak nak bubuh serbuk lada hitam. Tu dia teman dah mula nak memandai2..Dia bagi juga resipi dalca sayuran.. teman bagi gak resipi ni...

DALCA SAYURAN (NASIER WAHAB)
♥ BAHAN A:-
- 1 bungkus kecil rempah daging
- 120gm kacang dhal
- 1 labu bawang besar (kisar)
- 2 cm halia(kisar)
- 4 ulas bawang putih(kisar)
- sedikit bunga lawang, buah pelaga, kulit kayu manis dan bunga cengkih
- 1 sudu makan serbuk lada hitam
- garam dan gula secukup rasa
♢ Masukkan :-
- semua bahanA dalam periuk dan masak sehingga kacang lembut.
♢ Masukkan :-
- 1 biji kentang (potong)
- 250ml santan
♢ Masukkan :- (potong ikut kegemaran)
- 1 batang kecil lobak merah
- 1 biji terung
- sedikit kacang panjang
- 1 biji buah tomato
- 2 biji cili hijau)
(tunggu sehingga mendidih, angkat periuk dan ketepikan)..
♥ Panaskan kuali lain...
♢ Tumiskan (Bahan C):-
- 5 biji bawang merah
- 2 ulas bawang putih
- 2 cm halia
- 1 tangkai daun kari
( tumis sehingga garing.. angkat dan tuangkan dalam periuk tadi dan kacau sebati)

Marilah kita cuba bersama-sama

From Kinrara with Love
♥ ATIKAH DAN AZALIA ♥
Hubungi :-
CHO ZILA (019 - 210 4240)
(Wakil Takaful IKHLAS)
"Takaful Untuk Kesejahteraan"

Friday, December 12, 2008

Sembahyang juga boleh rawat penyakit kritikal

Oleh Ziauddin Sharuddin
zia@bharian.com.my
Prof Dr Wan Abu Bakar (kanan) bersama Dr Fatimah dan Ng Siew Chok bersama buku mengenai rahsia solat dari segi sains.

HASIL kajian Jabatan Kejuruteraan Biomedikal Universiti Malaya mendapati setiap gerakan solat mempunyai manfaat tersendiri yang mampu meningkatkan tahap kesihatan secara menyeluruh.

Berita Minggu mendapatkan pandangan setiap pengkaji mengenai hasil kajian masing-masing.

Profesor Dr Wan Abu Bakar Wan Abas - Aktiviti Otot
,br> Beliau yang mengkaji aktiviti otot memberitahu manusia perlu sentiasa melakukan regangan dan senaman kerana otot menjadi lebih kuat apabila selalu digunakan.

Katanya, hasil kajian mendapati solat yang membabitkan gerakan tubuh seperti berdiri, tunduk dan bongkok menyamai senaman ringan.

"Kebanyakan otot serta sendi bergerak ketika solat. Umat Islam beruntung kerana solat yang wajib dilakukan setiap hari menyamai aktiviti senaman dan regangan yang memperkuatkan sistem otot dan fizikal tubuh," katanya.

Dr Fatimah meneliti kertas bacaan ujian yang keluar dari alat analisis penyepadanan bio.

Malah, katanya solat sama seperti terapi fizikal yang jika dilakukan secara berterusan dan betul menghasilkan kesan positif terhadap tubuh.

Beliau berkata, kajian lebih teliti sedang dilakukan untuk mengenap pasti otot yang aktif ketika solat.

Ng Siew Chok - Isyarat Otak

Beliau berkata, perubahan kimia berlaku apabila otak aktif. Proses kimia yang menyebabkan pergerakan ion atau atom membawa cas elektrik boleh diukur menggunakan elektrod yang diletakkan pada kulit kepala. Sejenis alat, iaitu EEG (Electroencephalography) digunakan untuk mengukur isyarat otak daripada aktiviti elektrik.

"Gelombang otak mempunyai beberapa frekuensi irama yang dipengaruhi oleh keadaan fizikal dan emosi. Jenis gelombang otak Alfa (8-13 Hz) menunjukkan keadaan tenang," katanya

Walaupun bukan Islam, Siew Chok kagum terhadap hasil kajian yang dilakukannya apabila mendapati keadaan dan pemikiran orang selepas bersolat tenang dan menyamai keadaan selepas bangun tidur.

"Ada fenomena menarik dalam solat, iaitu keadaan berdiri seketika sebelum sujud sebagai peringkat paling tenang ketika bersolat. Saya bukan Islam dan diberitahu bahawa keadaan itu adalah tamakninah," katanya.

Ketika itu, katanya isyarat alfa meningkat secara mendadak yang menunjukkan seseorang itu berada dalam keadaan tenang.

Siew Chok berkata, solat juga meningkatkan penumpuan terhadap sesuatu perkara dan memperkuatkan kuasa otak.

Sehubungan itu, katanya solat membolehkan seseorang itu menyediakan otak untuk lebih bersedia terhadap sesuatu cabaran yang perlu dihadapinya dalam aktiviti harian.

Dr Fatimah Ibrahim - Komposisi Tubuh

Beliau berkata, komposisi tubuh mengandungi empat komponen utama, iaitu tisu aktif, tisu tulang, komponen air dan lemak.

Beliau berkata, ada beberapa kaedah untuk mengukur komposisi tubuh, tetapi kajian itu menggunakan Analisis Penyepadanan Bio yang menghasilkan keputusan tepat, pantas dan selamat, berbanding pengambilan darah.

"Teknik ini tidak digunakan secara meluas di hospital negara ini, tetapi di Amerika Syarikat, teknik ini digunakan untuk menilai status penyakit seperti Aids, diabetes, demam denggi dan pelbagai penyakit kritikal lain," katanya.

Dalam kajian ini, katanya model untuk mendapatkan komposisi tubuh terbaik adalah dengan melakukan lima perkara, iaitu solat lima kali sehari, memahami maksud bacaan dalam solat, solat berjemaah, rukuk dengan betul (90 darjah) dan melentikkan jari kaki ketika duduk antara sujud dan tahyat akhir.

Dr Fatimah berkata, orang yang tidak melakukan lima perkara ini mempunyai komposisi tubuh yang kurang baik.

Katanya, kajian mendapati secara keseluruhan orang yang solat berjemaah mempunyai kesihatan lebih baik berbanding yang bersolat secara bersendirian.

"Kita mendapati apabila berjemaah, orang yang melakukan solat bersentuh bahu ke bahu. Tubuh manusia seperti bateri. Ketika bersolat, cas tubuh manusia mengalir seperti dalam litar dan akhirnya meneutralkan cas tubuh.

"Sebelum solat, ada orang yang penat dan ada yang tidak penat. Ketika solat, orang yang tidak penat dan mempunyai cas positif akan mengalirkan cas positif kepada orang yang letih dan mempunyai cas negatif," katanya.

Katanya, ini yang menyebabkan orang yang bersolat jemaah mempunyai badan bertenaga dan lebih tenang.

Dr Fatimah berkata, solat tarawih dan berpuasa juga memberi kebaikan dan ini terbukti berdasarkan kajian yang dilakukan.

Sebelum Ramadan bermula, katanya komposisi badan diukur dan selepas 21 hari berpuasa, komposisi tubuh yang diukur semula mendapati keadaan tubuh sihat seperti kolesterol rendah akibat kadar pembakaran lemak yang meningkat serta paras glukos rendah.

Selain itu, katanya posisi tubuh (posture) dalam solat dapat mengubat sakit pinggang. Malah jika berjumpa doktor, pesakit disuruh melakukan senaman seperti berdiri dan membongkokkan tubuh yang menyamai gerakan solat.

Beliau berkata, keputusan positif itu adalah berdasarkan ukuran saintifik dengan meletakkan beberapa sensor (pengesan) di tulang belakang pesakit untuk melihat isyarat otot.

Katanya, hasil kajian mendapati pesakit yang mengikuti terapi solat selama sebulan, iaitu dengan membuat rukuk 90 darjah, sakit pinggangnya berkurangan.

"Ini membuktikan terapi solat boleh digunakan untuk merawat sakit pinggang. Kita akan menerbitkan buku kedua terapi solat yang bukan saja sesuai untuk wanita normal, tetapi untuk wanita mengandung. Bukan Islam juga boleh mengikuti terapi ini dengan melakukan senaman sama seperti gerakan solat," katanya.


Untuk lelaki normal, keupayaan seksual adalah tiga kali penegangan ketika tidur dan volum ketika ketegangan mesti lebih 200 peratus.

"Kajian dilakukan dengan mengukur zakar (pesakit diajar melakukan ukuran). Pada bulan pertama, tiada ketegangan langsung, tetapi selepas melakukan terapi selama dua bulan iaitu dengan melakukan solat tambahan, sudah ada ketegangan dan volum mencapai tahap normal," katanya.

Beliau berkata, terapi adalah dengan cara melakukan solat sunat sebanyak tiga kali seminggu dengan setiap terapi sebanyak 12 rakaat atau kira-kira 30 minit

Selain itu, katanya antara hasil kajian yang menarik perhatian pakar sakit jantung ialah mengenai kadar denyutan jantung kerana selama ini, kajian saintifik lain menyatakan bahawa kadar denyutan jantung paling rendah adalah ketika berbaring.

"Kajian mendapati ketika solat, keadaan sujud mencatatkan kadar denyutan paling rendah dan lebih baik berbanding ketika baring. Ini menunjukkan posisi tubuh ketika solat adalah bagus," katanya.

Sehubungan itu, katanya kajian akan dilakukan dengan lebih meluas untuk melihat sama ada posisi tubuh ketika solat boleh merawat sakit jantung.

Katanya, pakar jantung gembira dengan hasil kajian itu kerana boleh memperkenalkan terapi solat kepada pesakit jantung untuk melakukan senaman. Ketika ini, setiap pesakit jantung perlu melakukan senaman selama 30 minit setiap hari.

Tuesday, December 9, 2008

Keluarga tercinta

Ini adalah keluarga teman.. teman anak sulung tapi adik2 teman kawin dulu jadinyer anak2 deme dah beso2 belaka.. adik teman yang lelaki nombor 3 kawin dulu anaknyer yang sulung dah darjah 5 tahun depan.. gambarni spesel sebab ada tuk teman Tuan Haji Kamaruddin yang bulan Februari tahun depan berumur 100 tahun.. tukni boleh bawak motor lagi dari kampung teman (bota) ke Ipoh. Mata dia ok lagi cuma telinga dia kurang sikit.. tapi bab baca quran memang tak leh nak ikutler, bulan pose tah berapa kali khatam.. malu teman..

Gambarni kiranya semua adaler tapi 2 orang menantu lelaki tak der( suami teman dan adik teman nyer suami).. cucu opah dan tok seramai 10 orang (5 lelaki dan 5 perempuan).. kitaorangni tak selalu berjumpa serentak gini jadinyer gambarni spesel sangat untuk teman..



Gambarnilak sebelah family suami teman.. masa besday mak jang.. keluarga diani selalu berkumpul sebab kebanyakkan nyer berada di sini (Gombak, Shah Alam, Putrajaya, ).. Gambarni adalah gambar emak sedara dan sepupu suami teman dan dua pupu anak2 teman.. sepupu anak teman yang pakai baju hijau yang ceriatu..

Nuffnang oh Nuffnang