Nuffnang saya

Wednesday, May 20, 2009

Sekadar Memanjangkan Tips menangani anak degil

Tak tau nak cerita apa sebab kekurangan xtvt kebelakangan ini ditambahkan dengan susah nak dapat berlama-lamaan didepan komputer menjadikan ilham terbantut.. terbacakan satu emailni mengingatkan Cho pada kelakuan anak-anak yang membikin hati panas.. Semalam Cho cuti tapi tak dapat rehatpun sebab perangai Atikah yang menjadi-jadi, dia betul2 kurang mendengar cakap Cho.. lagi kita kata jangan lagi dia buat seolah2 Cho ni dah tak der kuasa langsung,, sedih sangat.. memangler kalau muhasabah diri kita akan tau semua ini adalah salah kita... jadi tercari ayat melembut hati untuk anak-anak.. Teringat pulak ceramah di KWSP dulu ustazah tu ada bagi cara untuk melembutkan hati anak dan suami , masatu tak berkahwin lagi hanya salin jer lah tapi tah dimana ler Cho letak.. jadi terbacaler email ini cuma untuk dipanjangkan. Tok Cho suruh baca surah al-Insyirah 3 kali tiup kat ubun kepala anak, dan berdoaler di dalam hati apa2 jua untuk kebaikan anak2222...

Ketika tidur baca bismillah 21 kali hembus perlahan di ubun-ubun. baca 3 Qul di ubun, 3 lagi di bahagian tengah dada, 3 lagi dibahagian 2 jari diatas pusat. Insyaallah, selalulah baca YA LATIF (makna lebih kurangnya Allah yg Maha Pelembut dan Yang melembutkan) berulang kali ke telinga anak, dan rongga hidungnya. Insyaallah, semoga dengan kuasaNya hati anak itu dilembutkan.. http://supervain.com/2008/08/04/tips-menangani-anak/

Tips menangani anak :-
1) Jangan pukul anak dari lutut keatas
2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita untuk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. Nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control
3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak.

Sabda Rasulullah s.a.w. “Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat."

Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)” dimana yang nak dipukul tu? Tapak kakinya … bukan muka, punggung, telinga dan ditempat-tempat yang sensitif… itu salah… “Jika dia bijak dan menang dalam sebarang pertandingan sekolah, ucapkan tahniah. Tidak salah kita cium atau peluk mereka sebagai tanda penghargaan. Kala umur mereka 14 hingga 21 tahun jadikan kawan. Tetapi selalunya usia beginilah ibu bapa mula merenggangkan hubungan dan ini menyebabkan anak derhaka”.

Yang penting anak-anak harus dilatih sembahyang jemaah bersama, latih cium tangan dan peluk penuh kasih dan sayang, maka mereka tidak akan tergamak menderhaka. “Saya pernah tinjau, anak-anak yang lari daripada rumah, berpunca daripada rasa bosan. Belum sempat letak beg sekolah, ibu dah suruh macam-macam. Si anak rasa tertekan dan menyampah dengan persekitaran dan rumahnya. Boleh disuruh tetapi berikan hak mereka di rumah. Yang penting dia balik ke rumah suka, dan pergi sekolah pun seronok.

“Mungkin ibu bapa punya alasan tidak rapat dengan anak-anak kerana sibuk. Hubungan rohani tetap subur, walaupun anak tidur tetapi jiwanya sentiasa hidup. ” Jangan kita tunjuk sikap kita yang panas baran, pemarah dan ada kuasa veto kepada mereka, jangan suka mengherdik mereka dengan perkataan “*****, kurang ajar, sumpah seranah dan sebagainya yang merupakan doa kepada mereka”. inilah yang menyebabkan mereka derhaka kepada kita…

DOA ANAK-ANAK TERMAKBUL

Lazim orang tua, pantang anak menegur walaupun tahu mereka bersalah. Jangan rasa tercabar kerana pesan orang tua-tua, bisa ular tidak hilang walau menyusur di bawah akar. Sayyidina Umar berkata, kanak-kanak tidak berdosa dan doa mereka mudah diterima. Begitu juga dengan Rasulullah, kalau berjumpa anak-anak kecil, Baginda cukup hormat dan sayang sebab anak-anak tidak berdosa. Lagipun kanak-kanak kalau menegur memang ikhlas dan jangan ambil endah tidak endah. Perasaan anak juga mesti dihargai, sesetengah orang tua kurang bercakap dengan anak-anak. Kalau menegur pun dengan ekor mata dan herdikan. Si anak rasa tersisih dan tidak dihargai.Kepada kawan tempat mereka mengadu, bila jumpa kawan baik tidak mengapa, tetapi jumpa yang samseng, ia sudah tentu membawa padah.

BERTAUBAT SEBELUM MELARAT

Jika Tuhan menurunkan hidayah, segeralah insaf dan bertaubat. Tetapi apa caranya jika orang tua telah meninggal sedangkan sewaktu hidupnya kita derhaka dan melawan mereka? Bila insaf, selalulah ziarah kubur emak ayah kita dan bacakan ayat-ayat suci untuknya. Jumpa semula kawan-kawan baik ibu atau jiran-jiran yang masih hidup dan buat baik dengan mereka. Sedekah ke masjid atas nama ibu ayah. Walaupun ibu ayah sudah meninggal, minta maaf berkali-kali semoga ibu redha dan Allah ampunkan dosa. Allah maha pengampun dan luas rahmatnya. Tetapi jangan ambil kesempatan buat jahat kemudian bertaubat. Hidup tidak tenteram atau bala turun. Kita perhatikan kemalangan yang berlaku setiap hari. Misalnya tayar kereta pecah, jangan lihat dengan mata kasar, selidik apa salah yang telah kita buat hari ini. Pertama bagaimana hubungan kita dengan Tuhan, jika semuanya baik, turun ke peringkat kedua, bagaimana pula hubungan dengan ibu? “Pastikan hubungan dengannya sentiasa harmoni dan lancar. Tidak rugi menjalinkan hubungan yang baik kerana hayat mereka bukanlah terlalu panjang untuk bersama kita.”

HUBUNGAN DENGAN BAPA

Lazim ibu yang dilebihkan, sedangkan bapa menjeruk perasaan kerana tidak dipedulikan anak-anak. “Hubungan dengan bapa sepatutnya sama dengan ibu tetapi dalam konteks Islam, kalau berlaku pertembungan, nabi suruh utamakan ibu dahulu. Tiga kali ibu barulah sekali kepada bapa.” Bagaimanapun sebaik-baiknya, kasih sayang dan perhatian biar sama agar kedua-duanya tidak berkecil hati. Begitu juga dengan nenek, walaupun kata-katanya ada yang mengarut tetapi jangan melawan di depan mereka. Sebenarnya golongan nyanyuk dan tua mencabar kesabaran kita. Walaupun Allah tidak ambil kira kata-kata mereka tetapi kita wajib mentaati dan menghormati golongan tua.”

USAH DERHAKA KEPADA MENTUA

Mentua mesti dimuliakan seperti kita menghormati orang tua sendiri. Kalau mereka kecil hati, samalah seperti tersinggungnya hati emak. Kita sayang anaknya kenapa tidak sayang orang yang melahirkannya juga? “Saya tahu, ada menantu kecil hati dan pendam perasaan terhadap mentua yang terlalu ambil berat tentang anaknya. Bersabarlah dan jalin hubungan baik kerana taraf mereka sama seperti ibu bapa kandung,” jelasnya. Kewajipan anak lelaki, pertama kepada Allah, kedua rasul, ketiga emak dan emak mentua, keempat bapa dan bapa mentua dan kelima baru isteri. Isteri kena faham, kalau dia sayang dan melebihkan ibu bapa, itu memang wajar. “Sebaliknya anak perempuan, yang pertama Allah, kedua rasul dan ketiga suami. Jalan pintas ke syurga bagi anak-anak selain Allah adalah emak dan ayahnya. “Perasaan mentua perlu dijunjung kerana mereka berhak ke atas menantu. Seperti kisah Nabi Allah Ibrahim dengan anaknya Nabi Ismail. Suatu hari, Nabi Ibrahim ke rumah anaknya dan kebetulan Nabi Ismail tidak ada di rumah isterinya pun tidak kenal dengan mentuanya. Menantu berkasar menyebabkan Nabi Ibrahim kecil hati. Dan sebelum balik dia berpesan kepada menantunya suruh suaminya tukar alang rumah kepada yang baru. Bila Nabi Ismail balik, isterinya pun menggambarkan rupa lelaki tersebut menyampaikan pesan. Nabi Ismail sedar itu adalah ayahnya. Nabi Ismail insaf di sebalik simbol kata-kata ayahnya, bahawa isterinya bukan daripada kalangan wanita yang berakhlak, lalu diceraikan. Nabi Ismali berkahwin kali kedua dan bapanya masih tidak mengenali menantu. Sekali lagi Nabi Ibrahim melawat dan menantunya melayan dengan bersopan santun walaupun tidak kenal siapa NabiIbrahim. Nabi Ibrahim tertarik hati dan sebelum balik berpesan lagi, katakan alang rumah anaknya sudah cukup baik dan jangan ditukar kepada yang lain.

Tips:
1. Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).
2. Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)
3. Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)
4. Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).
5. Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap.
6. Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).
7. Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.
8. Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)
9. Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.
10. Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.
11. Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).
12. Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.
13. Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.
14. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.
15. Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalammasa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.
16. Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,
17. Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.
18. Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.
19. Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri....

Semoga ada iktibar yang boleh diambil terutama pada Cho ni yang kadang2 ringanjer tangan... begitulah dulu masa emak dan apak Cho dulu dalam mendidik kami, terasa bersalah sangat kerana selalu menyusahkan hati mereka. Mintak maaf apak dan emak...
Ya Allah berikan aku kesabaran yang tinggi untuk mendidik permata hati aku ini,, ampunkanlah kesalahan2 aku yang menghalang aku menjalankan tanggungjawab sebagai seorang ibu. Moga2 mereka akan menjadi anak yang berguna nanti...


Tuesday, May 12, 2009

Inilah rumah tempatku membesar

Tak sabar rasanya kami (cho + 2A) nak balik kampung.. ibunya yang sebeno-benonya, 2Atu apaler retinya. Lambat lagi iaitu cuti sekolah nanti sebab Cho ambik cuti seminggu sebab dipaksa oleh tempat kerjani kena ambik "block leave"~5 hari berturut2 (ni mesti nak mengelak dari staf suka2 ambik emergency leave). Semua tertanya-tanya kenapa ler nak ambik cuti tu masa cuti sekolah walhal Cho ni idakler ada anak yang bersekolah sedangkan staf melayu yang lain semuanya nak ambik masa hari raya. Cho tak "hengin" ler nak ambik masa raya sebabnyer kalau ambik cuti 3 haripun rasanya dah seminggu cuti apaker halnyer cuti lama-lama nak beraya kemanapun..

Sebab utama ambik masa cuti sekolah sebab nak cuti puas-puas sebab kalau hari raya tak bercuti sibuk berbagai xtvt menyambut tetamu @ tengok tv @ berkunjung rumah sedara tak best.. Ni nak bercuti sakan dan dah macam-macam program dalam kepala dan banyak tempat makan nak pergini. Janganler pulak adik bongsu Cho tak dapat bercuti rosakler program. Lagi satu kalau masa cuti sekolahni rumah opah di kampungni lebih meriah dengan kehadiran cucu2 Ansarian, baruler bermakna percutian 2A kali ini..

Inilah rumah Cho membesar dengan adik-adik yang lain dan begitu banyak kenangan yang terukir di sini. Rumah yang dibina dengan kepayahan apak /emak memberikan kami pendidikan dan perlindungan yang baik selama ini. Terngiang gelak dan ketawa semasa kami kecil-kecil dahulu, kena marah dengan apak sebab tak hafal sifir, berebut-rebut masa nak makan, menghias rumah semasa nak raya dan banyak lagi. Teringat lagi meja panjang yang apak tempah khas, separuh digunakan sebagai tempat makan dan separuh lagi tempat kami study. Kalau orang datang mesti tertanya-tanya kenapa perlukan meja yang panjang sedangkan kami hanya 5 adik beradik. Selalunya apak menggalakkan makan secara berjemaah dan selalunya juga leteran atau juga nasihat akan kedengaran semasa ini dan kadang-kadang tak tertelan rasanya makanan kalau kena marah!! padan muka nakal sangat..


Inilah rumahnya!! rumah kampung memang agak besar tapi sekarangni disebabkan emak dan apak sahaja yang tinggal di sini rumah yang atastu sedikit terbiar. Oleh kerana emak Cho pun sakit lutut sekali-sekali sahaja dia membersihkan rumah bahagian atas itu.. Apak buta rumahni dulu beransur-ansur maalumler bukannya buat dengan duit pinjaman kalau meminjampun dengan Kooperasi sahaja dengan jumlah yang sedikit. Dulu riuh rendah rumahni sebab emak Cho mengajar budak-budak mengaji Quran sekarangni dah sunyi sepi ler sikit kecuali cuti-cuti cucu dia ada balik kampung.. Bestnyer ingat masa dulu-dulu...



Saturday, May 9, 2009

Pusat Akuatik Darul Ehsan

Pada 02/05 yang lepas 2A telah ditemani oleh 3 orang lifeguard iaitu Aziq, Faiq dan Fiqri bermain-main air di Pusat Akuatik Darul Ehsan, Shah Alam dengan bayaran tiket RM2.00 untuk kanak-kanak berumur 3thn-12thn dan RM2.50 untuk dewasa. Ini merupakan pengalaman pertama Atikah dan Azalia mandi di tempat selain besen mandi di bilik air, tu yang bawak sampai 3 orang abang. Terima kasih kepada Nek Shu yang sudi memberikan baju renang cik Nadia semasa kecik yang masih elok belaka dan abang-abang yang menjaga keselamatan dan melayan kerenah 2A hari tu..


Seronok betoi tengok gelagat diaorang mandi haritu, kalau tau cam gitu ibu pun boleh terjun sekali kan best..Walaupun cuaca petang tu panas terik sekali namun keserokan melihat gelagat mereka berendam telah mengatasi keperitan kulit Cho petang itu. Lihat sahaja aksi2 Atikah yang pada mulanya takut2 berbanding dengan adik dia yang begitu berani dan yakin sekali berada di kolam renang...

Kenangan pertama kali mandi dikolam mandi.. sukanyer dia..



Ini ler aksi Atikah yang pada mulanya takut-takut nak masuk air lepastu tak nak pulak balik.. kita datang lagi yer ibu...


Azalia memang teruja dan menakutkan hati ibu ajer sebab langsung tak takut dan begitu yakin nak dilepaskan (tak nak orang pegang)...


Budak gedik tersengih gembira...


Thursday, May 7, 2009

Mickey dan Minnie tersengih

Peristiwa berlaku di Shah Alam ni, seronok bercekak mickey dan minnie yang ada lampu..

Lihatler bila Azalia tersengih, dengan rambut barunyer cute sangat.. tak tau kenapa harini dia suka bebeno...
Ini gambar Atikah dengan Naufal yang bangga dapat kepala minnie warna merah..
Lia tersengih lagi... gelak dia dah sebijik cam ibu dia...




Tuesday, May 5, 2009

Kami Kembali

Ya Allah teruknyer blog Cho ni dah terbiar sekian lamanya tanpa cerita baru.. terima kasih kawan kerana masih sudi menjengguknyer terutamanya Cik Linn, Lieya, Hasni, Kak Yong, Mummy Dasy,connie tak lupa, idida, dan ramailer.. terima kasih banyak222... harini ku gagahkan juga untuk menulis supaya ikatan silaturrahim antara kita akan terus berpanjangan,,, Rindu benar dengan kawan-kawan semua kerana tak berkesempatan juga untuk menjenguk ke blog semua.

Entah kenapa kebelakangan ini Cho sibuk sikit dengan kerja selaras dengan kenaikan saham di Bursa Malaysia (mun dah kerja ngan syarikat saham)yang membataskan peluang berpoya-poya di internet seperti selalu.. Kesianler dengan blog Cho yang satu ini kerana dah bersawang dan bersarang nampaknyer kerana Cho hanya sempat nak mengemaskinikan fotopages sahaja buat masa ini. Maalumler sifat fotopages iaitu photoblog yang membiarkan gambar menceritakan segalanya maka tak perlulah untuk menulis panjang-panjang..


Semoga Cho akan dapat menulis lagi disini.. rasa berkobar-kobar nak ambik celcom broadbandjer rasanyer tapituler laptop suami cho lak tak elok2 lagi..

Hanya Kami

Takaful untuk pendidikan
CHO ZILA (019 - 210 4240)


Nuffnang oh Nuffnang