Nuffnang saya

Friday, October 30, 2009

Sharing is Caring

Entah mana saya dapat ceritani sebabnyer dah terlalu lama di dalam simpanan tapi sebab peristiwa malam semalam saya jadi teringat isi kandung email ini. Pagini terasa sebal sangat hati kerana sikap saya semalam yang tidak harus berlaku kepada ibu-ibu yang kononnya terlalu menyayangi anaknya.. ampunkan ibu wahai anakku. Akak tak dapat menahan perasaan marah kepada Atikah hanya kerana akak yang letih sebenarnya dan yang menjadi mangsa anak kecil itu yang hanya melakukan kesalahan biasa-biasa. Bila nampak tanda 5 jari kat peha kesan dari saya memukul yang kononnya untuk mengajar itu akak tersentak.. oh tidak, kenapalah akak tergamak melakukannya.... cerita di bawah tak kena mengena dengan cerita saya semalam tapi cuma sharing is caringkan, moto HLM...

Aku terlanggar seorang asing semasa berjalan,
"Oh maafkan saya, saya tak
perasan"
Katanya "Maafkan saya juga,Saya tak nampak saudara"
Kami amat bersopan dan saling menghormati,
Kami saling melambai sambil berlalu pergi,

Tetapi di rumah lain pula ceritanya,
Bagaimana kita melayan orang tersayang, tua dan muda,

Lewat petang, tika memasak makan malam,
Anak lelaki kecilku berdiri di dapur secara diam-diam,

Bila berpaling aku hampir melanggarnya jatuh,
Jerkahku, "Jangan buat kacau di sini, pergi main jauh-jauh"
Dia berlalu pergi, hatinya hancur luluh dan beku,
Aku tak sedar, bertapa kasarnya kata-kataku,

Sedangku berbaring di katil mendengar muzik,
Terdengar suara halus datang membisik,
"Bila bersama orang tak dikenali, Begitu bersopan dan merendah diri,
Tetapi ahli keluarga tersayang, sering dimarah dan dicaci",

"Cubalah kau pergi lihat di lantai dapur, Kan kau temui bunga-bungaan berterabur",
"Itu adalah bunga-bunga dibawanya untuk kamu, Dia memetiknya sendiri, kuning, biru dan unggu",
"Dia berdiri senyap agar jadi kejutan buat kamu, Kamu tak pernah sedar airmatanya yang datang bertamu",

Pada tika ini, aku merasa amat kecil sekali, Airmatakumencurah ibarat air di kali,
Senyap-senyap ku kebiliknya, dan melutut dikatil,
"Bangunlah, anakku, bangunlah si kecil"

"Apakah bunga-bunga ini dipetik untuk mak?
Dia tersenyum, "Adik terjumpanya belakang rumah di semak"
"Adik memetiknya kerana ia cantik seperti ibu, ibu tentu suka terutama yang unggu,

"Maafkan ibu, atas sikap ibu hari ini, Ibu tak harus menjerkah kamu, sebegini,

Katanya,"Oh, ibu, itu tak mengapa, Saya tetap sayang ibu melebihi segala,

Bisikku, "Anakku, ibu pun sayang kamu, dan ibu suka bunga itu, terutama yang unggu,

FAMILY

Adakah kamu sedar, sekiranya kita mati hari ini,
syarikat tempat kita berkerja akan senang-senang mendapat
pengganti, dalam hanya beberapa hari?
Tetapi keluarga yang kita tinggalkan, akan merasa kehilangan kita sepanjang hayat.

Dan sedarlah, sekiranya kita menghabiskan masa kita kepada kerja, melebihi
keluarga kita, adalah merupakan suatu pelaburan yang tidak bijak.
Bukankah begitu?

Jadi apakah maksud yang tersirat?

Tahukah
anda makna "FAMILY"?
FAMILY = (F)ATHER (A)ND (M)OTHER (I) (L)OVE
(Y)OU


" HARGAILAH KELUARGA ANDA "
Pagi tadi terjumpa email yang syahdu jugak tapi terlupa nak save jadinya jiwa saya hari ini memang sayu dan begitu teringat-ingat muka Atikah semasa tidur semalam. Oh Tuhan berikan aku kesabaran yang tinggi untuk mendidik anak-anak tersayang dan semoga Engkau peliharakan mereka dari dugaan dan bisikan syaitan yang direjam...

Nak cerita diari diet saya pulak terimakasih jugak kerana saya telah dapat menunaikan hajat untuk tidak makan nasi selama 3 hari berturut-turut dan makan malam sebelum pukul 7.00 malam dengan makanan yang tidak terlalu berat. Namun malam semalam saya tidak dapat keluarkan peluh kerana sibuk menggosok baju memandangkan hujung minggu ini saya akan tidur di rumah adik saya di Bukit Jelutong kerana emak dan apak akan datang ke sini. Yang pasti diari makan saya pasti hancur dah tau dah.
Aduhai anak maafkan ibu ini tau. Pagi tadi dia tak mengeluhpun kena pukul tapi ibunya ini yang tak tahan tengok mata dia yang dahler sepet cam sayujer...

Thursday, October 29, 2009

Jawab tag masak memasak

Tag masak memasak dari najidfamily

1. Suka memasak?
Soalan yang susah sangat nak jawab sebab memang kurang sikit bab masak memasakni. Dulu sebelum kawen memang liat bab memasakni sanggup lagi mengemas rumah atau menjahit janganlah suruh memasak, kalau ada kat dapurtu setakat tolong kupas bawang, tumbuk sambal, jerang air dan memang takat tolong kacau rendang (kan lama kalau rendang tok)

2. Masakan istimewa anda untuk yang tersayang adalah ..(2 jenis)

Lagi susah nak jawabnyer aper yerk!! Cam takderler pulak. Rasanya nasi minyak (resipi mak dan apak) dan jugak cucur udang (ikut cam nenek mertua saya punya cara). Tanya cam gini terasa sangat kekurangan diri, takperlah mungkin selepas ini saya akan lebih berusaha keras ke arah membaiki diri...

3. Makanan istimewa yang anda suka diwaktu Raya? Kenapa? (2 jenis)
♥ Mesti rendang tok buatan arwah opah dan lemang buatan sendiri.. Kini tinggal kenangan belaka sebabnya mak saya tak berapa gemar masak rendang tok yang memang meletihkan dan lemangpun kini dah upah orang buatjer. Teringat raya masa kecil2 dulu dahler nak raya kena tunggu pengisytiharan dan kalau esoknya raya kelam kabut malamtu memasak lemang dan rendang di rumah opah. Boleh dikatakan semua sepupupun ada dan kemeriahan seperti ini telah hilang semenjak opah saya meninggal dunia. Rendang tok yang dijual kini langsung tak sama macam rendang tok opah saya, mak saya boleh buat tapi dia kata tak berbaloi langsung. Walau macamanapun rendang hitam makpun sedap jugak!!

4. Kuih raya kegemaran anda dan si dia

♥ Suami saya tentulah biskut susu dia, sekarang saya dah pandai buat sendiri atas pertolongan ibu mertua saya. Dulu sebelum kawen tak pernahler tengok biskutni tapi rasa dia boleh tahan dan jiran2 saya juga tau dah ni mesti kuih saya (saya bagi kat pengasuh Azalia, diaorang bertandang rumah pengasuhtu, jumpa kuih tu cakap ni kuih zilani!!).
♥ Saya lak macam-macam sukanya tapi selalunya biskut nostalgia belakaler, yang paling suka putu kacang dan biskut makmur.Dulu buat sendiri sekarang tidak lagi semuapun main orderjer dari orang, cam nak buat sendiri lak raya aidiladhani..

5. Tayang sikit masakan dari anda
Takderler pulak dalam simpanan yang ada hanya gambarni, apaker namanya puding koktail kot!! Ikut resipi mak mertua sayani memang mudah sangat. Sebenarnya mak mertua sayani juara memasak tapi dapat menantu yang ado macam sayani memang kesian. Sekarangni dia tinggal dengan kami dan oleh kerana dia menghadapi masalah mata dan kesihatan yang kurang baik saya akan memasak untuk dia sebelum pergi kerja. Nasibler mak mertua saya seorang yang tak cerewet dan dia menerima seadanya semua masakan saya dan sekiranya menegurpun memang secara berhemah sekali. Syukurlah...

6. Tag 10 orang rakan anda
Tak kisahler sesiapa yang sudi jawabler tag ini.

Wednesday, October 28, 2009

Birthday Azalia dua tahun

Harini merajinkan diri untuk menulis di blog saya yang kelam kabut menurut kata suami saya, memangpun..Tak kisahler janji orang ada blog sayapun ada, keh! keh! tuler saya dan saya amat tau inilah kelemahan saya janji semua asalkan ada. Janganlah hendaknya berjangkit dengan anak2 saya nanti..

Kisah sambutan hari jadi untuk Azaliani sebenar terjadi pada hari deepavali yang lepas tapi telah dipublishkan kat ikhlas-atilia.fotopages.. Terimakasih kepada kawan2 yang datang memberikan komen dan juga ucapan untuk anakanda tersayang saya itu. Oleh itu di sini saya cuma ingin menayang 2 gambar yang rasanya penting iaitu kek harijadi Azalia dan juga muka besday girl. Layan...

Nilah Azalia yang telah genap 2 tahun pada 8/10 yang lepas dan majlis sambutan harijadinya dibuat pada 17/10. Muka Azalia yang berconteng2tu telah dibuat oleh sepupu husband saya Nadia yang memang selalu melukis muka berbagai corak untuk majlis harijadi @ juga sambutan perayaan seperti hari merdeka...

Ini kek yang telah di order dari aisyahkinrara/serikembangan yang merealisasikan impian saya untuk kek princess buat anak kesayangan saya Azalia. Terima kasih tak terhingga kerana sudi walaupun saya hanya memberitahu Aisyah tak sampai seminggu dari tarikh jamuan..

Oklah tinggalkan kisah birthday bash Azalia yang serba sederhana itu dan saya ingin bercerita tentang diari diet saya yang kini telah berjalan agak baik. Semalam saya sudah berjanji tidak akan makan nasi sehingga 2/11, maka saya berbangga dengan diri sendiri kerana berjaya untuk misi tersebut semalam. Oleh itu saya harap pencapaian membanggakan itu dapat diteruskan NO nasi, dinner BEFORE 7.00(hanya sedikit), air bergula MAX 2 kali, EXERCISE paling utama.. semalam kami anak beranak (saya dan 2A jer)bergoyang-goyang hanya untuk mengeluarkan peluh. Semoga saya akan terus berusaha kearah kebaikan, jangan ada dusta...

Tuesday, October 27, 2009

Punyaler rajin mengupdate!!!

Kelakarler tengok blog sendiri yang memang tak ada cerita-cerita terkini. Sebenarnya saya selalu berada di sini cerita ATIkahazaLIa disebabkan kemesraan yang telah terjalin antara kami di fotopages itu. Kalau rajin raya kali ini saya boleh berjumpa dengan ramai kawan fotopages disebabkan jemputan open house mereka yang boleh dikatakan dihadiri oleh kawan-kawan alam maya belaka. Terimakasih atas jemputan namun saya tidak dapat menghadirkan diri atas sebab-sebab tertentu walaupun hati ini ingin sangat berjumpa kawan2 semua(semuapun adik saya) kerana selama ini kita sering berbalas kunjungan hanya di fotopages.

Oleh sebab saya juga ingin mendapat seramai mungkin kawan-kawan diblog ini saya jadikan entry kali ini sebagai pembakar semangat untuk teruskan kerajinan saya di dunia blog ini walaupun rintangannya saya rasakan lebih sedikit. Edisi kali ini saya ingin memaparkan gambar kenangan kami di KLCC sehari selepas kami berpoya-poya di Genting Highlands. Hajat hati ingin singgah di Aquaria terpaksa dibatalkan disebabkan pada hari tersebut Azalia sedikit meragam berkemungkinan keletihan @ memang dah perangai dia cam gitu.
Ini adalah kereta kesukaan Atikah sebab dapat menunjukkan bakat untuk mengambil order dan paling syiok masuk RM1 dah boleh masuk 2 orang sekaligus. Punyaler tunggu anak mat sallehtu yang punyaler lama duk dalam kereta hot dog ini...
Ini sahaja kenangan kami pada hari itu, dan yang paling tak lupa ialah ada satu famili dari India kot(cam orang berada) beria2 nak ambik gambar Azalia pada hari itu. Comel jugak anak saya pada pandangan mereka gamaknyer..

Saya juga ingin menjadikan entry kali ini sebagai perkhabaran diari diet saya yang belum lagi bermula. Dikesempatan ini saya ingin berjanji pada diri saya sendiri memastikan saya tidak makan nasi selama seminggu (isnin depan). Ini adalah langkah yang paling besar yang boleh saya ambil disamping juga exercise ringan dengan 2A telah dimulakan sejak dari minggu sudah. Saya telah mula berjogging selepas waktu kerja dan juga pada hari minggu, terimakasih atas kekuatan yang Engkau berikan ya Allah.. semoga usaha akan diteruskan dan semoga impian saya untuk mengurangkan sedikit sebanyak bila kilogram yang ada ini menjadi satu kenyataan....

Thursday, October 15, 2009

Kegembiraan kami berada di Genting Highlands.

Pada 10/10 yang lepaih kami anak beranak telah pergi ke Genting Highland dengan jayanya.
 Ini adalah antara aksi2 kami di sana.
Tapi sayangnya kami tak tidur di sana jadi letih dengan kerenah budak2 kecik ini namun membahagiakan hati sebab tengok diaorang hepi...

MamaTisya Duit Raya Giveaway

STICKY MODE
(normal entry sila scroll ke bwh ye)

Saya menyeronokkan diri dengan:-
bermula 6 oktober hingga 14 oktober 2009
tepat pukul 5.00 ptg


syarat-syarat sgt senang & mudah :

1. Terbuka kepada smua blogger ~mestilah nikan blog saya
2. Buat 1 entry & pastikan STICKY MODE smp 14 oktober 2009 ~dah buat
3. MamaTisya Duit Raya Giveaway (hanya tajuk ini yg diterima)~rasanya sama
4. Add banner di atas di sidebar blog anda ~dah buat
5. Pastikan ada link MamaTisya (no link back will be disqualified)~rasanya ok
6. Seramai 5 org blogger bertuah akan dipilih melalui RANDOM ORG ~harap2ler
7. Sila tinggalkn nama & email anda di blog mamatisya ~ dah buat gak
8. hanya yang memenuhi syarat-syarat ini sahaja yg akan layak ~harap2 memuaskan
9. Keputusan akan diumumkan secepat yg mungkin ~ tak jadi masalah
10.Duit raya tersebut akan di bank-in trus ke akaun bank anda nanti ~kutunggu...

Selalu teringin nak sertai contest22 yang ada di blogni tapi tak pernah sempat nak buat. kiranya inilah kali pertama saya melakukankannya dan tak kisahler dapat ataupun tidak kerana sesungguhnya pengalaman pertama ini memberikan erti yang mendalam kepada saya sebenarnya. Terima kasih untuk mama Tisya yang menyediakan contest ini, moga dimurahkan rezeki dan dilindungi oleh Allah sentiasa... Kalau ada salah dan silap ngan entry ni mohon tunjuk ajar dari kalian semua yang memang hebat2 belaka...

Monday, October 12, 2009

Keseronokan berbling222...

Mari bersama2 mem'bling2kan gambar yang kita sukai...


Jomler,,, aper lagi.. diet saya hampir musnah dihujung minggu disebabkan saya berjumpa dengan lemang yang memang menjadi idaman kalbu sepanjang hari raya.. Disebabkan emak saya dah tak larat nak buat lemang sendiri maka dia mengupah orang lain untuk membuatnya dan malang sekali lemangnya jauh dari piawai kesedapan tekak saya. Memang tak puas sangat makan lemang tahunni, jadi apabila terjumpa lemang saya umpama dapat emas sebakul (kaya makcik)..Tapi tak kisahler sebabnya hujung mingguni kami sekeluarga aktif dengan perlbagai xtvt yang memerlukan tenaga.. Tunggu gambar dari suami saya jadi tak boleh nak cerita kisah apa...

Friday, October 9, 2009

Perjuangan yang tak sudah-sudah

Inilah satu-satunya perjuangan saya yang tak pernah mencapai matlamat, nak tulispun malu tapi demi masa depan saya bagi tauler jugak perjuangan untuk mengurangkan berat badan. Dulu masa berat badan biasa-biasa ajer saya mengimpikan untuk mendapatkan bentuk badan yang cantik @ kata lain kalau pakai baju kebayatu sedapler mata memandang. Namun apabila bentuk badan memang bertukar tapi kepada yang lebih hodoh saya mengharapkan hanya dapat mengurangkan sedikit lemak-lemak yang semakin kelihatan @ dengan kata lain dapat badan yang sedang-sedang ajer.

Namun seperti yang diketahui seiring dengan pertambahan usia dan juga perubahan bentuk badan kerana melahirkan anak sudah pasti usaha semakin menghampiri jalan mati. Kadar metabolisma yang semakin menurun dan kurangnya masa disebabkan oleh kesibukan melayan karenah Atikah dan Azalia (2A)maka semakin tinggilah cabaran yang terpaksa saya tempuhi. Apakan daya saya terpaksa juga berjuang bukan untuk kecantikan tetapi untuk kesihatan kerana saya sekarang sudah dalam kategori "overweight".

Bayangkan semasa dalam gambar ini saya dah sedia gemuk dan sekarangni lebih dan lebih lagi dari itu... saya 2 dari kiri

Paling mengecewakan saya ialah selepas berpuasa sebulan, saya masih tidak dapat mengurangkan walaupun sedikit berat badan walhal saya telah mengawal pemakanan saya. Malah baju "sandaran" (baju yang dijadikan batu sempadan samada saya sudah dapat kurangkan sedikit lemak diperut) saya juga memperlihatkan tiada sebarang perubahan. Ada jugak yang bertanya samada saya sedang mengandung kerana lemak yang berada diperut saya begitu ketara sekali. Rasanya semua orang sedia maklum tentang kepayahan untuk mengempiskan perut berbanding dengan anggota yang lain.

Oleh yang demikian usah meratap pilu, saya mesti lakukan sesuatu supaya perjuangan saya yang satu ini akan mendatangkan hasil. Ingat kata sepupu saya yang dapat mengurangkan berat badan sebanyak lebih kurang 20kg, "ini usaha 5 tahun". Jadi tak perlu kecewa sangat, teruskan sahaja usaha yang mana yang telah dilakukan dan tambahkan mana-mana yang patut. Antara tindakan yang perlu dilakukan ialah :-

> Mesti BERSENAM walaupun hanya 15 minit sehari @ sekurang-kurangnya lakukan 'sit-up' sebanyak yang upaya. Berjogging selepas mengambil Azalia dari rumah pengasuh (sekarang hanya melakukan regangan sambil menemankan 2A bermain di taman) dan manfaatkan bangun awal setiap pagi dengan melakukan riadah seperti aerobik mengikut VCD (rasanya bekas vcd dan 'steprobik' hadiah suamitu dah berabuk!!). Yang paling penting hujung minggu mesti digunakan sebaik mungkin untuk mengeluarkan peluh.

>Rajin berpuasa sunat (isnin dan khamis) dan jugak membawa bekal supaya tidak perlu keluar makan dalam strategi kurangkan makan nasi.

>kena buat diari makanan dan exercise supaya dapat membuat penilaian secara lebih berkesan.

>BERDOA semoga Allah memberkati segala usaha dan memberikan semangat untuk meneruskan usaha menjadi lebih sihat ini. Semoga usaha kali ini tidak menjadi seperti "hangat-hangat tahi ayam"...keh! keh! busuknya..

Sekian dahulu untuk kali ini, lain kali jumpa lagi mungkin dengan cerita yang lebih ceria. Semoga semangat juang saya tidak luntur, biar apapun anggaplah ia dugaan...

Thursday, October 8, 2009

SeLaMaT HaRi Jadi NuRuL AzaLia

Teman ingin mengucapkan selamat hari jadi untuk anakanda tercinta .. semoga panjang umur dan dibanyakkan rezeki dan menjadi anak yang membahagiakan hati kedua ibu bapa dan saudara mara. Rasa macam baru lagi tarikh 08/10/2007, kini Azalia sudah berumur 2 tahun.
Cerita hari jadi Azalia ada di fotopages kami
ikhlas-atiliafotopages .
Masih tak boleh meninggalkan fotopages disebabkan ramai rakan-rakan berada di sana oleh itu blog ini memang kelihatan sedikit sepi....

Nuffnang oh Nuffnang