Nuffnang saya

Tuesday, December 22, 2009

CUTI-CUTI KUALA LUMPUR

Akak dapat dari satu perbincangan di yahoo group suatu masa dulu.. kalau masih terfikir dengan bajet yang rendah kemana nak dibawa anak2, bacalah coretan ini.. hanya cuti-cuti KL sahaja.
Salam

Anak2 kalau duduk rumah memang tak boleh duduk diam. Kalau berjalan semua baik-baik, tapi kalau kat rumah haru biru. Asal cuti je waima sabtu ahad, siap tanya "hari ni kita nak gi mana maa...?? "

Bagi yang budget ciput macam kami ini disamping sibuk memanjang, tapi jalan tetap jalan. Panjanglah akal cari tempat yang menarik tapi murah, janji anak2 seronok & kita pun boleh tenangkan fikiran..

ok..cadangan. .satu hari boleh habis beberapa tempat menarik di KL, jimat minyak lagi sebab tempat2 ini berdekatan. Boleh jalan kaki je kalau larat la..

1. Taman Tasik Perdana

Pergi pagi-pagi selepas Subuh bawa bekal sarapan sekali, boleh jogging & anak main kat taman mainan yg besar & menarik di sini, sambung2 macam wonderland gitu.

2. Taman Burung, Taman Rusa, Taman Rama2, Taman Bunga/Orkid

Lepas main2 kat Tmn Tasik Perdana, sarapan, sambung jalan2 di taman2 yg ada di sekitar Tmn Tasik ini seperti Taman Burung, Taman Rusa, Taman Rama2, Taman Bunga/Orkid

3. Masjid Negara, Muzium Negara, Muzium Kesenian Islam, stesen KTM

Lepas jalan2 tengok rusa, rama2, burung dan sebagainya boleh lepak balik kat Taman Tasik Perdana & makan tengah hari..bawa bekal lagi jimat. Kemudian boleh mandi, salin baju (maklumlah berpeluh2 mestinya jalan kt taman2 tu..) dan solat Zohor di Masjid Negara. Teruskan perjalanan ke Muzium Negara & Muzium Kesenian Islam yg berdekatan.B0leh juga bawa anak kenal2 stesen keretapi lama yang stesen KTM tu. Tempat2 sesuai untuk perkenalkan anak tentang sejarah..

4. Tugu Negara, Planetarium

Lepas solat Asar, sambung lagi jalan kt Tugu Negara & ada taman di situ dekat Planetarium, bolehlah lepak2. Kemudian terus ke Planetarium, di sini ada masanya buka sampai malam. Ada malam2 tertentu yang dibuka percuma utk melihat / mencerap bulan & planet...seronok wooo..budak2 memang seronok melihat & merasai pelbagai pengalaman membabitkan sains..lebih2 lagi dapat meneropong bulan.. di sini ada studio yang skrinnya di atas syiling..kita baring seperti melihat langit. Di atas menaranya ada teropong yang boleh meneropong sekitar Kuala Lumpur dengan amat jelas..

macam mana? dah penat kan dari pagi sampai malam, jalan2 di tempat2 berdekatan. Rasanya tak sampai RM100 pun habis..

5. Pusat Sains Negara

Pusat Sains Negara pun hebat juga..perlukan setengah hari juga nak mengembara ke segenap ceruk pusat sains ini..banyak yang boleh dilihat. Yuran masuk pun murah..
6. Taman Mainan & Taman Tema, Reklah & Riadah

Taman2 mainan yang menarik selain Tmn Tasik Perdana, ada Taman Tasik Titiwangsa. Ada satu taman yg besar selepas Selayang nak ke Kepong, tapi tak tau nama apa. Selalu bawa anak2 berehat sambil main layang2 kt sini. Ramai yg main layang2..kalau dr jalan raya nampak beribu2 layang-layang bertebaran di udara, meriah & menarik.

Kalau nak melihat keindahan alam semulajadi & mandi-manda, boleh ke Taman FRIM Kepong, ada pelbagai pohon & tasik yg dijaga rapi. Biasa orang buat penggambaran di sini...cantik & tenang pemandangannya atau boleh juga ke Templer Park dan Lata Kancing (kalau tak silap) dekat Rawang. Sesekali boleh juga bawa anak2 ke pusat permainan yg sesuai utk satu keluarga.

7. Perpustakaan & Kedai buku

Jangan lupa..cuti, cuti juga tapi buku jangan ketepikan. Setelah anak2 belajar daripada ilmu kehidupan & pengalaman melancong..boleh bawa anak2 utk menimba pelbagai ilmu di perpustakaan. Ada banyak perpustakaan awam di KL..antaranya Perpustakaan Negara, Perpustakaan P.Ramlee, Wisma Sejarah dll.

Atau boleh juga shopping2 di mana-mana pusat membeli-belah sambil singgah ke kedai buku yang besar, yang membenarkan pelanggan membaca buku dengan bebas malah menyediakan tempat membaca @ ada menyediakan pelbagai aktiviti khas untuk pembaca. Antaranya..kedai buku POPULAR @ MPH di Ikano Damasara, KINOKUNIYA di Suria KLCC...

KATA AKAK :::: Emmm...siapa kata kita perlu melancong jauh2 dgn budget yg tinggi & masa yang panjang? Di sekitar tempat tinggal kita pun banyak tempat yg menarik, yg hanya boleh dihabiskan dalam masa sehari dua. Jom jalan2 bawa anak2 anda kenali alam, kerana setelah mengenali alam mereka akan kenal diri sendiri & Penciptanya & dapat menjiwai apa yg dilihat. Jangan lupa ingatkan anak2 tentang kebesaran Ilahi dan kehebatan ciptaannya.

Jalan2 tu..untuk tenangkan fikiran & luaskan pengalaman & dalamkan ilmu pengetahuan. Jadikan perjalanan keluarga anda sesuatu yg menyeronokkan, jangan marah2 tau. Kalau penat, berhentilah rehat, kalau tak cukup budget, melawatlah tepat2 yg murah & bersesuaian dengan kemampuan..

Selamat bercuti..

Nuffnang oh Nuffnang