Nuffnang saya

Wednesday, May 19, 2010

Masa untuk Jogging

Sebulan yang lepas akak telah terjumpa satu tempat yang menarik dan sesuai untuk akak berjogging pada waktu petang selepas balik dari kerja. Kenapa sesuai? Sebabnya tempat jogging ini berbukit dan memang kalau akak dapat berjogging sekadar 4 pusinganpun sudah terasa lega sangat. Maalumler akakni bukannya boleh berjogging dalam masa yang lama disebabkan tidak sampai hati hendak mengambil Azalia lewat dari rumah pengasuhnya oleh itu kawasan jogging ini menepati piawaian.

Oleh demikian dengan masa singkat diperuntukkan maka kawasan jogging ini menepati selera akak dan yang penting selepas hampir sebulan berjogging di sini akak dapat merasakan perubahan yang paling ketara dalam kehidupan ini. Kalau sebelum ini akakni cepat naik angin dengan perangai Atikah terutamanya namun kini akak dapat mengawalnya. Terasa kini akak juga lebih selesa walaupun akak tidak dapat menurunkan berat badan seperti yang dihajati. Semoga usaha akak ini berterusan dan jangan putus asa walau sedikit kerana aktiviti ini juga baik untuk kesihatan.

Gambar-gambar di bawah ini akak ambil masa mula meninjau kawasan ini dengan budak dua orang yang keseronokan melihat taman permainan di sinipun lebih besar dan lebih meriah. Tempat jogging ini terletak di BK5, Bandar Kinrara dan tempat jogging inipun dah sedia tinggi dari jalan dan lihatlah sendiri dari gambar ini.






Tuesday, May 18, 2010

Azalia berpisah susu badan....

Salam semua..



Kali ini akak ingin bercerita kisah anak yang kedua Nurul Azalia yang kini telah berumur 2 tahun 7 bulan telah berpisah secara rasmi dari menyusu badan. Alkisahnya akak memang merasakan tidak sepatutnya anak ini menyusu badan selepas berumur 2 tahun tetapi selalunya akak patah hati melihat muka dia yang comeltu memang tak sampai hati. Sebenarnya Azalia hanya akan menyusu kalau ibu dia ada bersama tapi sejak dia dah besarni selalupun dia merindui bau badan ibunya hanya waktu dia tidur. Jadi rasanya dari segi zat @ khasiat yang diperlukan oleh seorang kanak-kanaktu dia tidak mempunyai kekuranganpun..

Akak selalu mendapat respon dari kawan-kawan perihal cara-cara nak memisahkan anak dari menyusu badan dan antara respon yang paling akak teruja melakukan ialah cara liyya. Oleh kerana dia sedang mengandung dan anak sulungnya masih menyusu badan dia mendapat idea dengan menampalkan plaster di puting susunya dan bagitau kat Epan (anak sulung dia) "tek ibu sakit". Ideani datang semasa dia menampalkan koyok di belakang badan dia dan Epan datang pada dia dan cakap "ibu sakit kan" dan siap tiup lagi kononnya nak bagi cepat hilang rasa sakittu. Akakpun meniru cara Liyya dan hasilnya menakjubkan kini sudah dua minggu Azalia tidak menyusu badan walaupun kadang-kadang dia buat muka kesian tapi akak tabahkan hati demi kebaikan dia juga.

Walaupun pada mulanya akak rasa bersalah kerana menipu dia kerana ada juga pendapat kawan-kawan yang mengatakan kita kena melakukan secara semulajadi namun rasanya akak dapat merasakan kasih sayang Azalia yang ingatkan ibu dia sakit dan dia tak mahu terus menyakiti ibunya itu. Akak rasa hati budak sekecil itupun tahu untuk memberikan kesenangan di hati ibunya ini namun selepas 2 hari akak tak tampalpun plastertu cuma akak selalu alunkan Azalia budak bijakkan, Azalia dah besar sebabtu dia tak nak menetek lagikan. Syukur dia memang betul-betul melupakan hobinya yang dulu itu tapi sebelum tidur memang kena sediakan air kosong (dia yang mintak) dan 3 malam awal tu kena bangun untuk membancuh susu untuk dia. Tapi sekarangni semuanya berjalan lancar dan tidur ibunya ini semakin lena. Terimakasih Liyya...

Mungkin ini adalah salah satu caranya dan yang penting memang kita kena selalu bercakap dengan dia yang dia budak pandai, bijak dan dia kena berhenti menyusu ibu lagi. Nasibler Azalia tidak menjadi seperti anak jiran akak yang kini berusia 7 tahun namum masih lagi memerlukan mahkota ibunya untuk tidur. Oh tidak!!!

Monday, May 10, 2010

ibu mertua vs emak sendiri... Raikanlah hari ibu

Minta maafler terlambat mengucapkan selamat hari ibu kepada siapa juga yang bergelar ibu@emak@mama@ummi@mummy@ apa juga yang seumpamanya. Semoga sambutan hari ibu ini menyemarakkan semangat untuk menjadi seorang isteri dan ibu yang TERBAIK demi masa depan yang lebih gemilang.

Terima kasih untuk emak akak yang tercinta Hajjah Asiah binti Haji Kamaruddin yang telah melahirkan dan membesarkan dengan penuh kasih sayang. Sebenarnya tiada apa juga yang dapat membalas jasamu itu wahai emak namun anakmu ini berjanji akan sentiasa mendoakan kebaikan dan kesejahteraan untukmu selalu. Juga terima kasih untuk ibu mertuaku Hajjah Asnah binti Ahmat yang sentiasa memberikan kekuatan dan semangat untuk menantumu ini juga terima kasih kerana menerima kekurangan yang ada pada diri ini.


Kek sambutan hari ibu yang dihadiahkan oleh Mira kepada ibunya yang tercinta Ateh namun akak dan ibu-ibu yang lain tumpang sekaki mengambil gambar.


Ini gambar kami meraikan hari ibu bersama dirumah moyang 2A tapi tak semuapun yang ada cuma ada ibu mertua ku Puan Asnah(yang memakai baju warna meroon), nenek Fatimah, Ateh dan belakangtu akakler, Mak Usu dan adik ipar Suzana.


Inilah ibu akak yang tercinta bersama dengan apak,adik lelaki, adik bongsu perempuan dengan cucu-cucunya yang tercinta dan terselit juga bibik rumah adik akak. Gambar pada tahun sudah di rumah adik lelaki akak di Bukit Jelutong, Shah Alam.


Inilah akak ngan 2A yang tercinta di depan bangunan Majlis Bandaran Ipoh yang lama. Begitu merindui bandar Ipoh walaupun dah berhijrah ke sini sekian lamanya..

Wednesday, May 5, 2010

Korang Layan tak Akademi Fantasia 8

Pandangan akak secara peribadi mengatakan AF 8 kurang menyengat berbanding Akademi Fantasia yang sudah-sudah kerana perasaan tertunggu menanti malam konsert tiada lagi kini. Sebenarnya fenomena ini berlaku semenjak AF 6 lagi, oleh itu AF 8 ini mendapat tempias dan kebetulan pelajar kali ini tiada seorangpun yang mempunyai kelebihan tersendiri. Semasa AF 6 misalnya ada Stacy yang kita lihat lincah menari dan AF7 pula ada Aril dan Akem yang jadi kegilaan remaja namun kali ini tidak tahu nak mengharapkan kepada siapa. Tapi biarkanlah yer, apa yang akak merepekni...

Sebenarnya akak nak cerita pasal Azalia yang suka sangat ngan Ain AF8 tu, ingatkan dia main sebutjer nama Ain tu rupanya dia betul-betul kenal Ain. Dia selalu cakap "Ya suka Ain", cuba tutup kalau Ain tengah menyanyi kena dengarler dia menjerit macam nak tercabut anak tekak. Jenuh memikir apalah sebabnya Azaliani minat sangat ngan budak gedik semacamni tapi Azaliani memang pelik sebenarnya. Dia minat lagu Hafiz bertajuk "Masih Jelas" yang rasanya macam tak sesuai dengan umur dia.

Alang-alang dah bercerita pasal AFni akak paling suka AF2 dan AF5 dan Aizat adalah bintang AF yang paling akak gemari. Rasanya masatu tak sabar-sabar nak tunggu Aizat buat persembahan, kita lak yang berdebar-debar takut-takut Aizat buat salah masa menyanyitu.. isyh kelakarler pulak. Kalau masatu Aizat tak gemuk mesti dia boleh jadi juara, masa AF5tupun akak suka gak kat Dafi. Tapi jangan bagitau orang tau akak tak pernah mengundipun untuk AF tapi Astro tetap untung kerana disebabkan AF akak masukkan Astro di rumah.

Berbalik pada AF 8ni akak tak kisahpun siapa yang menjadi juara jadi juara belum tentu mendapat tempat dalam industri macam Faizal AF4 yang dah lama akak tak mendengar cerita(nak bagi tau gak kalau banding AF 4ni, AF 8 jauh lebih baik dan seronok rasanya). Tak jadi juarapun tak menjadi apa yang penting usaha bersungguh-sungguh dan bersikap tidak pernah mengenal kalah dalam perjuangan.


Nuffnang oh Nuffnang