Nuffnang saya

Friday, November 30, 2012

Taman Tasek Titiwangsa

Selepas kami pergi ke Memorial Tunku Abdul Rahman, kami singgah dulu ke rumah Moyang Atikah dan Azalia di Gombak. Masa nak balik dari rumah moyang diaorangtu suami akak lalu di Taman Tasek Titiwangsa. Kebetulan ada tempat letak kereta kosong, dapatlah kami singgah sini. Masatu hari memang dah petang sangat, ingatkan kalau singgah sini nak naik kuda tapi masa tak mengizinkan pulak.
Jom tengok gambar anak akak yang hari kiranya memberikan kerjasama yang baik dalam bergambar.. Bak kata dik Ya, akak amekler gambar elok-elok nanti ibu tak nak bawak kita jalan lagi. Lucu sesangat masa dengartu, wahai anak terima kasih kerana sesekali memahami ibumu ini...
Kalau berada di Kuala Lumpurni mesti nampak KLCCkan... 
Amboi posing kakak dan adik...
Cantik tak saya posing ibu..
Gaya macam pingang patahpun der...
LOVE.... Menara Kuala Lumpur..
Tahun depan dalam senarai Menara Kuala Lumpur... 
Taman Tasek ni paling best kalau dapat jogging... 

Memorial Tunku Abdul Rahman

 
Ambil dari  www.malaysiavacationguide.com/Tunku-Abdul-Rahman

Tunku Abdul Rahman Putra Memorial
This Memorial is located at Jalan Dato' Onn near Bank Negara Malaysia. It was set up in honour of the late Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, Malaysia's first Prime Minister who was instrumental in bringing independence to Malaysia. The Residency Exhibition area used to be Tunku's residence and office from 1956 to 1970 when he was the Chief Minister of the Federation of Malaya and subsequently as Prime Minister of Malaysia. Tunku is also known as the Father of Independence.
Block A of the building shows the permanent display on Tunku's Biography. Newspaper coverage of the late Tunku was also highlighted here. Block B cosnsists of a library with materials that relate to the late Tunku Abdul Rahman Putra as well as the collection of books and publications relating to Tunku
Jom tengok aksi dua orang budak
yang sangat teruja masa sampai sini..
Diaorang kata kita dah pergi..
Eh bila masa pulakni..
rupanya di Genius Aulad
diaorang dah tengok slide pasal
Memorial Tunku Abdul Rahmanni..
 
Atikah dan Azalia memang suka tempat macam ini..
Masuk percuma sahaja..
Macam-macam maklumat boleh kita dapat dalam ini..
Akakpun teruja sama...
Pernah sampai sini berpuluh tahun yang sudah
masa rombongan sekolah...

Kalau ikutkan disitu terpampang papan tanda
 tak boleh bergambar...
Tapi sebab tak ramai orang bergambarler kitaorang...
Cantik suka di sini... 

MERDEKA>>>
MERDEKA>>>>
MERDEKA>>>>




Kalau tak pernah pergi sini... kena pergi untuk anak-anak kita kenal bapa kemerdekaan negara Malaysia. Banyak juga ilmu yang boleh kita dapat di sini...  Masuk adalah PERCUMA. Waktu melawatpun panjang dari 10.00 pagi - 5.30 petang (Sabtu - ahad & Selasa - Khamis) tapi hari jumaat pula ada tutup waktu tengahari isninjer tutup....  opps  Selamat cuti-cuti Kuala Lumpur ...

Istana Negara Jalan Duta

Sambungan alkisah tidur hotel Dynasty.. lepas keluar dari hotel suami akak dengan baik hatinya bawa kami anak beranak ke Istana Negara baru yang terletak di Jalan Duta. Nak amek gambar kat depan pintu masuk yang ada kudatu.. Kami sampai di situ rupanya ramainya pelancong asing yang datang, bas pelancongan keluar masuk di situ.
 
Istana Negara yang baruni lebih gah dan  sesuai dengan imej institusi di raja berbanding yang di Jalan Istana dulu. Tapi masa kami pergitu matahari menegak di atas kepala maka mood budak dua orangtu dah ke Laut China Selatan. Amek gambarpun terlari-lari, ayah dia yang selalu bagi arahan posing baik-baik pulak duduk dalam kereta maka tengoklah gambar yang seadanya.. Kalau ibu dia yang suruh memang tak jalan punya.
Sebab nak amek gak gambar di tulisan Istana Negarani tengokler aksi budak dua orangtu... 
Ramai kot orang  haritu..  kebetulan cuti Deepavali..
Atikah nak lari penakut kudatu punyalah jauh...

Suruh masuk ke dalam sikit takut pulak...
nak amek gambar ngan askarpun tak nak...
Bergambar depan pintujerler...
Dah nak menangis dah suruh  bergambar tengah panas...
cantikkan Istanatu...
Masih lagi gambar asalkan nampak KLCC 
Bawah pokokni redup senyumler nampak gigi kompangnyer...
Akakni asalkan nama belakangnyer ada Negara memang sangat teruja nak pergi. Muzium Negara (lama tak pergi), Pusat Sains Negara, Zoo Negara, Tugu Negara, Perpustakaan Negara (tak sampai lagi), Masjid Negara, Bank Negara (ni tak payahlerkan)... gituler akak ...

Thursday, November 29, 2012

Asal nampak KLCC

Suami akak malas nak keluarkan kereta masa akak tidur hotel Dynasty haritu. Jadinya makan malam hanya kawasan sekitarnya sahaja. Malas nak jalan jauh plus budak-budaktu dah mengantuk makan hanya dikedai mamak sebaris dengan hotel. Ambik gambarni walaupun hanya kedai mamak sebab asalkan nampak KLCC. Husband akak dah bising kedai mamakpun nak amek gambarker... kah.. kah... fahamilah isterimu seadanya...

Dik Yapun tak nak layan ibu dia dah... 

Posing gedik di Hotel Dynasty

Posing gedik anak akak
Selalu marah sebab diaorang tak suka posing..
Sekali  harini nak posing sampai ibu dia tak larat nak layan...
Masani baru lepas masuk bilik di Hotel Dynasty, Kuala Lumpur..
Budak opis akak gelak sebabnya akak amek cuti
sebab nak tidur hotel KLjer...
Tapi akak memang suka janji tidur hotelkan...
Budak2pun suka gak..
sebab boleh mandi kat swimming pool...
Atikah julingkan mata.... 
Beginilah kalau anak lebih kurang sebaya..
kawan ----  gaduh.. kawan--- gaduh.. kawan balik..
Ini aksi entah apa ...
Macam-macam gaya kuak lentang , kuak kupu-kupu... 
Ultramanker ni...
Ehmmmm manisjer anak ibu...  
Tengoklah gigi Atikah yang dah ronggaktu... 
Tengok macam dah beso hakikatnyer
tahun depan baru darjah satu....

Lahirnya cucu Ansari

Semalam pada pukul 6.05 petang bertambah
seorang lagi cucu Zakaria Ansari ke dunia ini.
Cucu yang ke 12... Kini ada 5 perempuan dan 7 lelaki.
 
Adik akak telah selamat melahirkan anak lelaki di Hospital Ipoh.
Akak akan balik kampung minggu ini ..
Tak sabar nak tengok baby ini...
Sebab mak dia hanya tayang gambar kaki sahaja di facebook...
Kaki dia sebijik macam kaki ibu dia...

Tempat menarik di Kuala Langat

Sambungan entry yang sebelum ini dengan merumuskan bahawa kalau nak melancongtu dekat-dekatpun boleh. Percayalah macam-macam ada di Kuala Langatni, apatah lagi di Selangor.. akak dapatkan maklumat di bawah dari Tourism Selangor kalau tak silap.. jom tengok, mungkin cuti sekolahni kita tak perlu berhabis duit yang banyak untuk bawak anak-anak berjalan.
 
Carey Island
 
Description: Northwest of Morib, across the sea from Port Klang, is Pulau Carey (Carey Island). Located on Selangor’s coast, is a mere 20 minutes drive from the royal town of Klang. Comprised largely of oil palm estates owned by Golden Hope Plantation, the island is also home to the Mah Meri, an aboriginal tribe renowned for their traditional woodcarvings and mask sculptures, depicting their ancestral spirits or 'moyang'. The tribe has kept the legends of their ancestors alive through these figurines and stories told to any willing listeners. Visitors wishing to tour the vast oil palm estates on the island must obtain prior permission from the relevant authorities.
 
~ Ini akak tak pernah sampai lagi ...
 
Gold Coast Morib Resort
 
Description: Gold Coast Morib Resort situated along the majestic seafront of the straits of Malacca in Kuala Langat, the nearest sandy beach found at the southern end of Selangor. Less than 1 ½ hours drive from Kuala Lumpur, the resort offers calm and tranquillity. A place to relax, rejuvenate and away from the hustle and bustle of the city. The 14 acres resort with beautiful mangroves and coastal scenery offering 672 well designed rooms ranging from studio suite with Jacuzzi to Penthouse and as well as 2 & 3 bedroom apartments. The resort has many facilities including a water theme park, amphitheatre, swimming pool, food & beverages outlets, a shopping mall and banquet hall with seating capacity of 3,000 person ( under construction )
 
~ Ini akak dahpun merasa menginap semalam.. oklah... Pernah baca akak punya entry bercuti di sini ;- http://ikhlas-atilia.blogspot.com/2012/06/bercuti-di-gold-coast-resort-morib.html
 
Hatters Castle
 
Description: The Hatters Castle building is located at Carey Island, Banting, Selangor and was once resided by the Manager of the Palm Oil Estate around the 18th century. The building was built a long time ago and had an English architecture. Today, it is open to V.I.P. guests of the Golden Hope Sdn. Bhd. company.
 
~ Tak pernah sampai gak lagi... kalau pergi ke Pulau Carey mungkin boleh singgah sekali..
 
Istana Bandar
 
Description: Built in 1905, it is approximately 20km from Banting town, near to Sultan Alaeddin Mosque. The palace was built by Sultan Alauddin Riayat Shah. The idea and designs for the palace came from the Sultan himself. Once the palace was completed, Sultan Alauddin moved his throne there. He lived in the palace for 35 years, until his death in 1938. The palace itself has two levels, with 15 stately rooms. The Sultan was very involved in the decoration of the palace, giving the palace his personal touches. Family portraits adorn the walls, tracing the lineage of the royal family. The design for the palace is based on Malay art, with sharp roof lines, curved windows and ornately decorated stone staircases. However, the palace also shows various external influences. The exterior facades display western or European features while the wall decorations have mixed artistic influences from Chinese, Indian, as well as Islamic or Middle-Eastern origins.

~ Cantik tak Istana Bandarni... akak pergi sini pintu pagar tutup dah tak boleh masuk rasanya. ~
 
Kelanang Beach
 
Description: Kelanang beach is currently open to public to cater the needs of people of Kuala Langat district. Upgrading process is ongoing to provide more facilities and insfrastructure. The beach provides recreational facilities such as local authorities inn, expo area, and an amphiteater. The National Hydraulic Research Institute of Malaysia (NAHRIM) study to ensure the beach is safe and clean all the time. Perhilitan will focus its efforts on conservation and research while attractions like angling, boating, cycling and nature walks in the recreation zone will be privatised.
 
~ Suami akak akak kata cantik Pantaini tapi tak ramai yang pergi...
 
Morib Beach
 
Description: Located within a 30-minutes drive from Klang, Morib is a popular recreational spot surrounded by whispering Casuarinas and swaying palms. At low tide, the shore stretches far into the Straits of Malacca. Visitors can watch small crabs that scuttle away and disappear into the sand. Lovers of history will also discover that Morib contains a wealth of historical sites such as ruins of old government buildings, royal graves and an abandoned palace.
 
~ Inipun seronok gak ambil udara segar tepi laut tanpa perlu pergi jauh.. Boleh main layang-layang juga di sini..  Ada bacakan akak punya entry pasal Pantai Morib :- http://ikhlas-atilia.blogspot.com/2012/11/bercanda-di-pantai-morib.html
 
Paragliding
 
Description: Paragliding is one of the major airborne sport highlighted here, due to its hilly terrain as well as the calming breeze, which make up some of the main factors making paragliding sport an experience that you cannot forget. Training and guidance will be given if you are interested in undertaking the challenge of this extreme sport.
 
~ Bestkan dah bacakan akak punya entry pasal ni :- http://ikhlas-atilia.blogspot.com/2012/11/peluncur-langit-jugra.html
 
Muzium Insitu Jugra


Description: The district of Kuala Langat is situated south of Klang district and west of Sepang district. Part of Kuala Langat is situated along the coast of the Straits of Melaka. Kuala Langat was the third administrative centre of the Selangor Sultanate after Bukit Malawati, Kuala Selangor and Klang. Sultan Abdul Samad founded the early settlement in Bukit Jugra when he explored Kuala Langat. Bukit Jugra was originally known as Tanjung Kera. However, when His Highness resided here, Tanjung Kera was re-named Bandar Temasya.

The Jugra Insitu Museum is located at the foot of Bukit Jugra and is near the Langat River, approximately 70 km from the city of Shah Alam. This building was originally an old police station and housed a prison. It was a double-storeyed building which functioned as a place to carry out sentences according to the British judicial system applied at that time. It was constructed in 1875 by Captain Harry Charles Syers, a British police officer. The museum was built using stones (granite) found in the area. The stones were cut into squares to form a strong and solid building structure. The upper storey was used as the court and ground floor as the prison. It was gazetted by the Department of National Heritage on 19 November 2002.

~ Baru lagi akak buat entrynikan :-  http://ikhlas-atilia.blogspot.com/2012/11/muzium-insitu-jugra.html

Paya Indah Wetlands
 
Description: The Paya Indah Wetlands in Dengkil, Selangor, which has been closed since February 2005, is now open to visitors. The 3,100 hectares sanctuary filled with some 210 species of residential and migratory birds and 26 species of mammals, including four Nile hippos. The Perhilitan will focus its efforts on conservation and research while attractions like angling, boating, cycling and nature walks in the recreation zone will be privatised.
 
Sultan Abdul Samad Mausoleum
 
Description: The Royal Mausoleum in Jugra is another historical site in the district. Sultan Abdul Samad was buried in this mausoleum. After the administrative centre was moved from Jugra to Klang, the mausoleum serves as the burial ground for the Selangor royal family. Started in 1884, the mausoleum is also known as "Marhum Jugra". The mausoleum was constructed according to Islamic architecture with Moorish features, as can be seen in the structure of the dome. The mausoleum constantly receives visitors from the royal families and also from the public

~ Tak sempat nak masuk sembahyang kat sini... ~

Bersyukur menjadi rakyat Malaysia yang banyak tempat untuk dilawati dalam keadaan aman dan damai... Kalau ada rezeki akak nak menerokai daerah Klang... berangan..
 

Wednesday, November 28, 2012

Wordless Wednesday ~ 281112 (2)

Ini pulak tumpang potong kek dengan sepupunyer Naufal..
Dah ibu dan ayah dia buat tak reti pasal harijadi dia..
tumpang kasihler pada yang sudikan...
Kek karot yang dihasilkan dengan penuh kasih sayang
dari sepupu suami akak Cik Ya...
Sedap dan menepati piawaian...
Majlisni dah lamapun
Potong kekni masa Hari Raya Aidil Adha...
Harijadi yang lain kali kita order kek kat Cik Yajerler...
Muka dua budak yang tak sabar nak makan kek..
Dua pupu tapi adalah iras-iras...
Naufal dan Dik Ya(sepupu) lahir pada bulan yang sama Oktober.
Cik Ya pembuat kek kat belakang pegang Tisya..
Sorang lagi dua pupu Atikah dan Azalia.

Wordless Wednesday ~ 281112

Hanya gambar tanda ingatan..
Tahunni tak sambutpun harijadi Dik Ya...
Hanya makan kek SR dua keping sahaja...
Ha... ha.. Harijadinya awal Oktober...
Tapi baru sekarang nak keluar gambar...
Baru ternampak.....

Wordless Wednesday ~Main Buih Sabun

Cerita Cuti-cuti Selangor daerah Kuala Langat belum habis lagi..
Saja selitkan gambar main buih sabun di Jusco Equine...
Sebelum balik rumah dari Cuti-cuti Selangor singgah sini dulu...
Bukan nak beli apa cuma cuci mata..
Singgah DIY budak2ni mintak belikan bubbleni..
Dapat terus main kat situ jugak...


Dik Ya yang tak pandai sangat... 

Harimau Malaya perlu menang

Malaysia perlu bangkit malam ini dalam menentang Laos dalam Piala AFF Suzuki Cup. Tiba-tiba cerita bola.. Pagi tadi sebelum pergi kerja tengok MHI TV3, Abu Bakar Atan (rasanya) cakap kalau kalah biarlah bermaruah. Katanya Malaysia kalah bukan sebab fizikal tapi mental. Tiba-tiba teringat kat Datuk Lawrence Tan pakar motivasi yang terkenaltu. Teringat cerita dia semasa menjadi perunding motivasi untuk pasukan badminton dan hoki. Rasanya inilah yang diperlukan, menang bukan sebab fizikal yang kuat sahaja tapi kekuatan mental juga amat perlu. Harap Malaysia akan menang malam ini dan dapat jadi juara lagi...
 
Agaknya malamni ramai tak penyokong Malaysia yang datang ke Stadium? Anak saudara akak yang semangat ke stadium masa Malaysia kalah dengan Singapura ahad lepas pergiker lagi gamaknya malamni...
Ini kumpulan yang menang haritu..
Semangat habis kumpulan kau yerk Nur OSK 
Sibuk nak bergambar dengan Datuk ...
Terima kasih Nur OSK ambikkan gambarni...
Halaller yerk aku C&P dari facebook ... 

Tuesday, November 27, 2012

Peluncur Langit JUGRA

Peluncur Langit Jugra adalah tajuk Majalah 3 yang ditayangkan pada 3 November lepas. Ada tengok majalah 3 tu tak? Kagum dengan semangat si pengayat yang kini telah meluncur bebas di udara. Memang respek habis sebab akak mungkin tidak mampu untuk melakukannya.

Ada kisah sedih yang dikongsikan oleh peluncur langit itu dalam Majalah 3 itu. Beliau kehilangan tunangnya 17 hari sebelum rakaman mereke terbang bersama untuk video pra perkahwinan. Dia yang dulunya adalah seorang yang fobia dengan tempat tinggi menjadikan aktiviti paragliding ini sebagai pengubat kesunyiannya.

Tanpa disangka minggu hadapannya pulak akak dapat menjejakkan kaki ke Bukit Jugra ini dan dapat melihat sendiri aksi si peluncur langit itu. Yang lebih menakjubkan ialah akak dapat melihat sendiri peluncur langit ini terbang. Luar biasa, syukur hanya padaMu..

Jom tengok gambar anak-anak akak di sana... Layan...
Persediaan sebelum meluncur  di langit...
Dahpun berlepas... 
Terbang jauh ke sana... 
J.U.G.R.A. dari sebelah sini... 
A untuk Atikah dan Azalia
R untuk ayah kami ... Rafi

Kebetulan kami sampai bawah tengok ada orang terbang lagi.. so kejar kat lapangan ini...

Nuffnang oh Nuffnang