Nuffnang saya

Friday, July 25, 2014

Selamat Hari Raya

S.E.L.A.M.A.T   H.A.R.I.   R.A.Y.A.
A.I.D.I.L   F.I.T.R.I

Lagi  3 hari kita dah nak berhari raya...
Akak ucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri...
Akak mohon ampun dan maaf atas segala salah dan silap... 
Jumpa lagi lepas hari raya nanti... 
Gambar kenangan terindah berhari raya tahun lepas...
Hari Raya terakhir bersama dengan bapak kesayangan...
Masa rayani bapak akak nampak sihat sangat.. 
Gambar yang menghimpunkan semua keluarga Zakaria Ansari...
Selalu mesti adajer sorang atau dua yang tiada...

Sekali lagi ampun dan maaf dipohon kiranya sepanjang kita berkenalan di sini
ada tulisan dan gambar yang menguris perasaaan...
Semoga persahabatan kita kekal selamanya... 

Wednesday, July 23, 2014

Cerita Puasa Kami

Ramadhanpun dah hampir nak ke penghujung tapi baru nak buat entrikan...
Nak buat camner sekarangni masa tak berapa nak mengizinkan...
Mood akak untuk berblog juga menjunam...
Malas nak ambik gambar satu hal juga..
Bila ini semuanya bergabung maka jadilah blog suam-suam kuku...

Tak banyak benda nak ceritapun pasal ramadhan ini..
Semuapun berjalan macam biasa...
Pasal bersahur semakin akhir Ramadhan anak semakin liat nak bangun...
Azalia juga tahun ini semakin banyak tidak berpuasa...
Macam-macam alasan diberi supaya dapat ponteng puasa.... 
Selalu dia cakap perutnya sakit sebab sahur tak makan banyak...
Makan banyak nasi tapi lupa minum susupun jadi alasan... 
 Atikah senang sikit kita pujuk dia akan dengar.....
Tapi tinggal juga dah dua hari.....
Makan telur kicap atau ikan bilis kicapun dah berselera di awal Ramahan dulu...
Dah nak ke penghujung ini akak pun rasa tak berselera juga..
Malah dah tak tah nak makan apa... 
Gulai lemak ketam permintaan anak-anak....
Kenapa semua lauk dalam bekas makanan bertutup....
Sebab lepas makan boleh terus tutup selamat dari lalat....
Lagi satu mak mertua akak tidak makan dimeja makan kalau bukan bulan puasa...
Jadi senang dan mudah untuk anak-anak turunkan dari meja makan.. 
Tentunya lebih selamat...  
Marinara beli di pasar ramadhan.....
Boleh tahan sedap juga rasanya... 
Nak makan pasta pergi ke PARAM Bandar Kinrara....

4 hari lagi kita berpuasakan... 
Sekejapjer masa berlalu... 

Friday, July 18, 2014

Ingatan melayang ke kampung halaman

Harini Malaysia digemparkan dengan berita yang sangat tidak terduga...
MAS sekali mencatatkan sejarah bagaikan sudah jatuh ditimpa tangga....
Kali ini pesawat malang MH17 ditembak di Ukraine...
Betapa besarnya dugaan yang dihadapi oleh MAS dan Malaysia...
Takziah kepada keluarga penumpang dan krew MH17....

Berbalik pada tajuk asal ingatan melayang ke kampung halaman...
Harini dah 20 hari kita berpuasa bermakna semakin dekatlah hari raya Aidil Fitri....
Badan masih di sini tapi ingatan tentulah dah sampai kampung...
Teringat-ingat kenangan berpuasa seisi keluarga masa kecil-kecil dulu...
Seronoknya waktu berbuka masa dulu memang tiada dapat ditukar ganti...
Kalau dulu meja penuh dengan makanan padahal mak masak takler sebanyak mana...
Inilah seronoknya Ramadhan bertukar juadah antara jiran...
Paling seronok kalau giliran keluarga kami "moreh" di surau...
Bertungkus lumus jiran membantu bapak akak memasak...
Arwah bapak akak memang sedap kalau sekali sekali tunjuk bakat sebagai chef....
Seronok juga kalau ingatkan arwah bapak akak menyiapkan "panjut"...
Setiap tahun tidak sama dekorasinya...
Alahai sayang tidak terjumpa gambar kemeriahan rumah kami masa malam tujuh likur....
Serba serbi rindu mengingati memori Ramadhan dulu-dulu....
Jom layan gambar yang adani...
Terima kasih untuk tuan punya gambar yang asal....
Dan juga orang yang tolong sebarkan gambar ini....
Sebarkanlah cerita yang positif tak mahu yang negatif....
Akak pernah merasai jaman ini, ikut arwah bapak beratur di pekan Bota Kiri.... 
Susah hidu orang zaman dulu tapi jarang kita dengar mereka mengeluh...
Kalau arwah bapak pesannya selalu lebih kuran gini....
"apak harap kamu semua tidak jadi susah macam apak, 
belajar rajin-rajin kerana dengan ilmu kamu akan jadi orang berguna"...
Suasana memang sangat tenang hijau mata memandang... 
Laman rumah kami di kampung yang penuh dengan pokok bunga... 
Emak rajin tanam bunga tak macam akak yang langsung tak reti pasal tanam pokok... 
Dulu laman rumah kami ada rumput "karpet" yang kalau duduk rasa mencucuk....
Tapi sebab emak tak larat nak jaga tukarlah berbatu begitu...
Ini bukanlah kampung halaman akak...
Tapi ini di perumahan ladang tempat adik akak tinggal....
Mungkin hari raya ini adalah kali terakhir berhari raya di sini....
Dah 14 tahun adik akak kerja di sini dan mungkin sudah sampai masanya untuk berundur....
Bergambar dengan pokok buah naga yang rajin berbuah......
Gambar ini sebelum kami melawat arwah bapak yang masatu di Hospital Manjung...
Singgah sebentar dirumah adik akak sebab adik akak mengajak makan tengahari di situ...

Mesti ramai yang dah bersiap sedia untuk balik kampung...
Semoga dipermudahkan perjalanan kita nantikan... 

Thursday, July 17, 2014

Deretan gambar makanan.

Mintak ampun ada gambar makanan di bulan Ramadhan ini...
Itu pasal akak siarkan pada waktu lepas berbuka puasa...
Memang ada lambakan gambar makanan dalam fail..
Ini sekadar untuk berkongsi cerita....

Dulu setiap kali Ramadhan memang kalau boleh sekali kena berbuka di hotel....
Kalau di Ipoh dulu tak banyak pilihan dan selalunya Impiana Casuarina tempat yang dituju....
Tapi sejak dah ada anak dan kebetulan tinggal dengan mertua semua itu dah tak boleh jadi amalan...
Lagipun suami tak berapa suka nak tergesa-gesa katanya tak puas nak makan...
Jom layan gambar makanan yang berderet-deret...
Seronok kalau makan di hotel, pelbagai pilihan makanan boleh dicuba... 
Pilihan makanan memang pelbagai rambang mata dibuatnyer....
Comel dan cantik susunnya...
Kadang-kadang rasa ralat nak makannya....
Rasapun memang sedap.... 
Tomyam kedai biasapun bisa memikat selera.... 
Makan di kedai mamakpun boleh mewah gitu...
 Peberet sepanjang zaman ... laksam tapi yang ni kurang sikit...
Kalau dapat yang sedap memang makan sampai tak larat nak bangun... 
 Menu barat juga sekarangni dah berlambak di Malaysia....
 Makanan segera yang menjadi pilihan .... 
 Mi Udang Banjir Tanjung Karang...
Ehm rasanya boleh tahan tapi takler menggamit untuk datang lagi dan lagi... 
Persembahan ABC yang menarik tapi tengoklah mejanya... 
Kalau dah mejatu teruk tolonglah lapikkan... 
Tapi habis juga kami makan sebab buat tak nampakjer... 

JANGAN MARAH... banyak sangat gambar makanan untuk kali ini...

Mi Goreng berbuka puasa

Sekejap timbul sekejap lagi tenggelam itulah akak buat masa ini... 
Keadaan di pejabat memang sentiasa sibuk dan tak menyempat... 
Ini gagahkan juga buat entri sebab rindu nak baca blog sendiri... 
Lagipun kawan berkunjung ke sini tengok blog akak tiada cerita yang baru pulak...
Cerita biasa tiada yang luar biasa kerana memang tak rajin nak mengambil gambar... 
Banyak benda nak dicerita tapi tak tahu nak mulakan dari mana...
Akhirnya jumpa gambar ini dan tidak payah nak mengarang lebih-lebih...
Resipitu memang dalam draf sebab dah lama simpan ....

Mi Goreng Cho Zila

Bahan-bahan :-

4-5 sudu bahan kisar ( Cili kering, bawang merah dan bawang putih)
sedikit ikan bilis (ditumbuk tidak halus dan tidak kasar) ~ tak buatpun sebabnya mertua akak mudah tersedak ~ sedikit udang
sedikit tauhu dan fish cake (potong kecil dan digoreng dahulu)
2 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tiram
sedikit kicap manis
sedikit sayur sawi dan taugeh ( kadang-kadang tak bubuh )
daun sup (di hiris)
500gm mi kuning (basuh dan toskan)
1 biji telur
~ kalau suka boleh juga ditambahkan tomato dipotong dadu )

HIASAN ::: Hirisan daun sup dan bawang goreng

Cara-caranya

1. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan kisar hingga garing, kemudian masukkan udang dan kacau, selepas itu masukkan sebiji telur, biarkan sebentar baru dikacau. Masukkan pula  ikan bilis yang telah ditumbuk, sos cili, sos tiram, kicap manis dan fish cake atau tahu goreng, kacau  sehingga sebati.

2. Masukkan sedikit air, selepas itu masukkan batang sawi, setelah agak layu baru masukkan daunnya, kacau sebati, setelah mendidih baru masukkan mee kuning dan kacau beberapa minit sehingga semuanya mesra, akhir sekali masukkan tauge, biarkan lebih kurang 1 minit, 

3. Hiaskan mi goreng dengan  hirisan daun sup, cili merah dan bawang goreng , bolehlah dihidangkan...

ps:: Kalau akak masak mi memang tak masukkan garam dan ajinomoto.. Kalau tak bubuhpun takper sebabnya sos cili, sos tiram, kicap dan mi itu sendiri dah ada garam tersembunyi... 

Cerita pasal mi gorengni teringat akak pada mi goreng dari air tangan arwah opah akak tercinta. Apa juga masakan arwah opah memang rasa sedap ditekak akakni. Arwah opah akak dulu masak mi goreng pakai cili hidup. Masatu mana ada mesin pengisar, jenuhlah menumbuknya.. Opah pulak kalau boleh tak nak nampak biji cilitu... Tapi cili zaman dulu airnya bukan sebanyak sekarang. Dia hanya guna ikan bilis ngan sawi sebagai perencahnya. Tapi rasa mi goreng arwah opah terbaik dengan warna merahnya menyala tapi rasa tidak pedas sangat....  isyh buat sendiri tak menjadipun macam opah buat dulu... 

Mood ::: Rindu arwah opah yang dahpun 20 tahun meninggalkan kami... semoga rohnya aman damai di sana. 

Thursday, July 10, 2014

Afdlin Shauki in the house

Lama tak dengar ceritakan...
Memang sunyi sepi blog akak kebelakangan ini...
Ada benda yang akak buatkan sekarangni...
Kalau dah berjaya nanti akan akak khabarkan...
Blog sendiripun dah terabai nak meronda ke blog kawan2 memang susahler...
Akan diusahakan apabila semuanya selesai...

Afdlin Shaukiler sangatkan!!!!
Takler akak jumpa gambarni masa nak 'bersihkan' fail gambar...
Akak kata nak ambil gambar ni tayang kat blog Afdlin Shauki sudi singgah rumah kami...
Ha... ha... ada ker rupa Afdlin Shaukinyer???
Inilah sepupu kami yang jarang berjumpa...
Tapi sekali berjumpa memang riuh rendah jadinya...
Adik akakni tersengih walhal mata dah bengkak menangis...
Inilah dua orang adik akak yang tinggal Ipoh... 

Sunday, July 6, 2014

Baju Raya

Baju Raya???,
Oh untuk akak memang apa yang adajerlah..
Untuk anak-anakpun tak sempurna lagi..
Mood raya tahun ini terkeluar dari radar..
TapI fikirkan kanak-kanak perlu meraikannya....
Harini pergilah ke IOI Mall sahaja...
Dapatlah tambah mana yang patut...
Punyalah ramai orang ada jualan murah barangan Padini....
Punyalah panjang barisan beratur nak bayar....
Akak memang tak sangguplah...

Memang pelik ramai orang hatta di Giant Kinrara...
Dalam ramai yang mengeluh kos hidup meningkat...
Ramaijer yang berbondong membeli-belah...
Pasar Ramadhan yang akak singgah pada pukul 7.00 malam semalam kebanyakan makanan sudah habis....
Betapa masih ada kuasa beli di situ...
Apapun berbelanjalah secara berhemah....
Ukur baju dibadan sendiri....

Friday, July 4, 2014

Pertama kali menang peraduan

Ini kisah lama juga ... Atikah menang peraduan di dalam majalah e-baca...
Ini juga pertama kali dia menghantar borang peraduan..
Seronok tak terkatalahkan...
Sebenarnya pemenang peraduan diminta datang ke eCurve menonton wayang dan penyampaian hadiah...
Tapi tiada rezeki untuk Atikah ke sana maalumler sekarangni emak mertua dah tinggal sekali...
Payah untuk kami tinggalkan dia bersendirian...
Nak  suruh emaknya pergi sendiri malam-malam memang tak upaya...
Tak sangka juga pihak majalah masih lagi menghantar hadiah kerumah...
Muka gembira lepas balik sekolah tengok ada bungkusan untuk dia....
Dapat sticker, makanan ringan super squad, dan baju... 
Rasanya itujer ... tak ingat dah... 

Semoga Atikah terus rajin menghantar borang permohonan peraduan... 


Thursday, July 3, 2014

Cerita lama

Selamat berpuasa semuanya...
Bulan puasa extra sibuk dan tak sempat nak update blog...
Moodpun tak berapa nak mari sebab memang takder gambar baru untuk dikisahkan...
Kalini akak nak cerita pasal handphone anak-anak...
Handphoneni akak beli sempena dengan harijadi Atikah bulan April lepas...
Sebab lain akak belikan handphoneni ialah masatu emak mertua akak tinggal dengan adik ipar...
Selalunya susah nak pesan pada diaorang kalau balik rumah lepas sekolah agama...
Jadi lepas ada handphone senanglah ibunya nak membebel sebelum diaorang ke sekolah kebangsaan...
Oleh kerana dah belikan untuk kakaknya maka akak belikan juga untuk adiknya...
Untuk adil belikan yang sama belaka ... masukkan juga talian internet untuk mereka...
Tengokler apa yang ada semuapun 'games' ....
Cover handphone dik Ya biru...
warna kegemaran dia sekarang....

Ada lagi cerita pasal handphoneni...
Alkisahnya masa akak nak balik kampung melawat bapak akak di hospital dua minggu sudah...
Singgah sebentar untuk makan tengahari sebab paginya anak-anak ada sukaneka di sekolah...
Kasihan pulak dah berlatih berbulan-bulan kalau tak pergi ke sukanekakan..
Tapi akak tak pergipun sebabtu takder gambar untuk dikongsikan..
Pagitu sibuk sebab nak balik kampung, mestilah diuruskan semua baru senang hati...
Berbalik pada cerita di restoran untuk makan tengahari...
Lepas habis bayar semua Atikah pergi ke bilik air...
Sekali dik Ya dengan muka cuaknya datang pada akak ..
Katanya handphone kakak dah masuk dalam....
Memang tak dapat diselamatkanlah sebab tandas mencangkung...
Selamat tinggallah wahai handphone, hanya dua bulan lebihjer mampu bertahan...

Mulatu memang marah sesangat atas kecuaian dia...
Tapi fikirkan balik memang dah nak jadikan...
Bukannya kita boleh kembalikan masa yang dah lepaskan...
Kadang kitapun yang berakal fikiran orang dewasapun ada buat silap...
Tapi tetaplah bagi nasihat supaya dia faham dan tidaklah anggap mak dia macam orang cop duit...
Moga dia dapat pengajaran dari kesalahannya itu... 
Jadilah anak yang baik dan sentiasa ingat pesan emak dan ayah...

Rupanya kehilangan handphone itu tak seberapa sebenarnya...
Sehari lepas itu rupanya akak kehilangan insan yang terlalu istimewa...
Ayahanda yang telah membesar dan mendidik kami adik beradik dengan penuh kasih sayang...
Ramadan ini tidak sama seperti yang dulu... 
Rindukan apak insan yang sangat istimewa....

Salam Ramadhan semua .. moga kita beroleh keberkatan dariNya... 

Nuffnang oh Nuffnang